"Novo kupljeni vozni park naj bi bil predvsem zanesljiv in poceni za uporabo," napoveduje novi predsednik PKP Intercity Janusz Malinowski. Vlake podjetja bo pogosteje upravljalo več električnih enot, manj pogosto pa vagonske garniture. Prevoznik še naprej namerava kupiti vsaj 20 EMU z največjo hitrostjo 250 km/h ter nadzorne in dvonadstropne EMU.
Namere novega upravnega odbora se bistveno razlikujejo od predhodno pripravljene (in večkrat posodobljene) strategije za tirna vozila do leta 2030. Prvič, dvonadstropne potisno-vlečne vlake bodo nadomestili (številnejši) dvonadstropni EMU. Vključeval bo tudi kontrolne avtomobile, ki se bodo kombinirali z obstoječim voznim parkom, vendar z eno stopnjo. Kar zadeva preostale vagone, je poudarek bolj na obnovi parkiranih enot za obratovanje (včasih v kombinaciji z njihovo posodobitvijo) kot na nakupu novih.
Več EMU pomeni, da bodo nižji stroški
Načrti javnih naročil PKP Intercity bodo podrejeni zmanjšanju operativnih stroškov. Kot pojasnjuje generalni direktor, je to potrebno za znižanje stopnje nadomestila in s tem povečanje konkurenčnosti podjetja, preden začne veljati obveznost objave razpisov za obratovanje subvencioniranih medkrajevnih povezav. Železniški vozni park, ki ustvarja nižje obratovalne stroške, je večinoma električni večnamenski vozni park. "Nisem proti vagonom, vendar je ravnovesje med njimi in EMU v podjetju moteno. V zahodnoevropskih državah večino vlakov upravlja več enot," trdi Malinowski in dodaja, da je to predvsem iz gospodarskih razlogov.
Najprej bo naročenih najmanj 50 dvonadstropnih EMU-jev (z možnostjo dodatnih enot) in enonadstropnih enot, katerih število še ni določeno. "Za dvonadstropne EMU načrtujemo poti iz Varšave v Olsztyn, Białystok, Terespol, Lodž, Krakov in Katovice. Skupaj z upravljavcem infrastrukture analiziramo, ali obstajajo kakršne koli omejitve na teh progah za vlake s takšno tirno širino," razkriva Malinowski.
Nato bo prevoznik objavil razpis za 20-25 EMU-jev s hitrostjo 250-300 km / h z možnostjo dodatnih 10-15. "Hitre enote bodo okrepile storitev poti, na katerih je danes mogoče najti ED250 Pendolino - danes imamo premalo enot tega razreda. Če bi jih imeli dvakrat več, bi tudi zanje našli službo,« pravi predsednik. Kot upravičuje, bi se moral standard nekaterih linij v prihodnjih letih znatno izboljšati. Poleg tega bo v prihodnosti odprtje proge za visoke hitrosti "Y" od Varšave prek Lodža do Vroclava in Poznańa. "Za nas je zelo pomembno, da ima povezave z Nemčijo in Češko: imamo ambicijo, da lansiramo več mednarodnih vlakov," poudarja. To je v skladu z napovedmi o nakupu 23 EMU s temi značilnostmi, ki so bile objavljene aprila lani.
Nadzorna vozila – konzorcij in testi
Popolnoma nova ideja je nakup nadzornih avtomobilov. Uporabljali jih bodo za izdelavo potisnih vlakov z najnovejšimi vagoni podjetja iz tovarne Cegielski in lokomotivami Griffin. "To bo zmanjšalo obratovalne stroške, izboljšalo pa se bo tudi uporaba tirnih vozil in izboljšalo manevre na obračalnih postajah. Preden pa jih bomo izvedli v večjem obsegu, bomo izvedli pilotni projekt. Da bi se to zgodilo, je treba ustanoviti konzorcij iz našega podjetja, Newag in Cegielski, če to želijo proizvajalci,« načrtuje Malinowski.
Kar zadeva tirna vozila za neelektrificirane proge, novi upravni odbor zaenkrat nadaljuje z dejavnostmi svojih predhodnikov. V decembrskem razpisu za 35 hibridnih enot je edino ponudbo oddal Newag. Njen predlog je v okviru proračuna, vendar ne izpolnjuje zahtev PKP Intercity v smislu vzdrževanja. "S proizvajalcem in znotraj PKP Intercity potekajo pogovori o organizaciji vzdrževanja," poudarja direktor. Negotova je tudi nadaljnja usoda pogodbe s Peso za 16 lokomotiv z dvojno vleko.
Nove električne lokomotive – manj okvar
Drugi pomemben cilj je izboljšati točnost. Čeprav prevoznik nima nadzora nad vsemi vzroki zamud, mora prevoznik odpraviti tiste, ki so posledica okvare njegovega voznega parka. "Glavni problem so lokomotive za nujne primere EU/EP07 in EP09. Bistveno moramo izboljšati njihovo zanesljivost in dolgoročno – zmanjšati njihov delež v obratovanju naših vlakov in jih nadomestiti z novimi vozili,« pravi direktor.
Podjetje se je pogajalo z Newagom za pospešitev dobave enosistemskih lokomotiv Griffin, tako da bi od maja dobilo 4 nove enote na mesec. "To bo zmanjšalo število napak. Mesečna kilometrina grifinov je v povprečju približno 30 tisoč km, napake pa se praktično ne zgodijo. Za primerjavo, vsak dan je več obvestil o napakah EU/EP07 in EP09," obvešča.
Novi razpisi od jeseni
Spreminjanje strukture tirnih vozil podjetja mora biti zamudno. Prva dva razpisa za nove ekonomske in monetarne unije – vključno z dvonadstropnimi in enonadstropnimi konvencionalnimi – bosta objavljena ne prej kot jeseni letos, zato bodo enote, naročene kot rezultat, začele dosegati PKP Intercity konec tega desetletja.
Pripravo vsakega razpisa (in kasneje – nadzor nad izvajanjem pogodbe) bo vodila ločena projektna skupina. Ustanavljanje takšnih organov se je že začelo. "Moja diagnoza kaže, da je bil neuspeh številnih razpisov doslej posledica pomanjkanja takšnih ekip," pravi predsednik. V vsakem primeru bodo tirna vozila na začetku usklajena ne le z določeno progo, temveč tudi z določenim časovnim razporedom že v fazi razpisnega postopka.
Pogodbe za vzdrževanje novih tirnih vozil in povezanih del v prostorih družbe morajo biti del vsakega postopka. "Razmišljamo o lokacijah v Varšavi in Gdynii, kjer se pogovarjamo s PKP PLK o nakupu zemljišč. Projektiranje objektov v Lublinu je v teku. Izjema je lahko razpis za hibridne ekipe,« obvešča naš sogovornik