sobota, 16. april 2022

[HU-MAV] Budimpešta bo obnovila znamenito železniško postajo Nyugati

 Britansko podjetje Grimshaw Architects je zmagalo na mednarodnem natečaju za projekt prenove železniške postaje Nyugati v Budimpešti. Podjetje je znano po projektih, kot so železniške in podzemne postaje v Londonu, Melbournu, Los Angelesu in New Yorku.





Izbor projektantskega podjetja je napovedal Balázs Fürjes, komisar predsednika vlade za Budimpešto in aglomeracijo. - Zahodno postajo bomo obnovili v trinadstropno, moderno stavbo 21. stoletja, delno skrito pod zemljo. Novi projekt spoštuje preteklost, arhitekturno dediščino Budimpešte in se dobro vklopi v tkivo tega dela mesta, poudarja Fürjes.

Za Eifflovo dvorano (za gradnjo postaje Nyugati je bil odgovoren francoski inženir Gustaw Eiffel) bo zgrajena nova železniška dvorana s šestimi podzemnimi in trinajstimi nadzemnimi tiri. Na ta način lahko celotna postaja sprejme veliko več vlakov. Okoli objekta bo tudi nova zelena površina.



Budimpešta načrtuje tudi ureditev postindustrijskega prostora, ki meji na zahodno železniško postajo. - Načrtujemo temeljito revitalizacijo okolice, omejene z ulicami Váci - Dózsa György - Podmaniczky - Nagykörút. To je najbolj urbanizirano območje postindustrijskih železnic v Budimpešti. Po zaslugi prenove 23,5 ha, kar je skoraj toliko kot dve površini parka Városmajor, bodo lahko osvobojeni prostor preoblikovali v zelene površine, poroča Balázs Fürjes.

Londonski studio med zmagovalci

Arhitekturni natečaj je razpisal Budimpeštanski razvojni center po naročilu vlade in urada za strategijo železniške strategije aglomeracije Budimpešte. Kandidati so morali med drugim predlagati sodobno komunikacijsko vozlišče za povezovanje potnikov železniška postaja in metro postaja. Zmagovalka je bila ekipa pod vodstvom Grimshaw Architects iz Londona, vključno z Nautes Architects iz Budimpešte, WSP Global Engineering, Vogt Landscape Architects v Zürichu in Turnet & Townsend, podjetjem za upravljanje projektov s sedežem v Leedsu v Angliji. Žirija je navedla, da zmagovalni razpis ni le lep, ampak obeta tudi dobro uporabo postaje, ki bo kasneje obratovala. Projekt je bil pred predlogi med drugim pisarne francoskega AREP Group Architectes in avstrijskega oblikovalskega studia Albert Wimmer.

Britansko podjetje Grimshaw Architects je bilo ustanovljeno leta 1980 v Londonu, trenutno pa ima skupaj 7 pisarn – zunaj Londona, tudi v Los Angelesu, New Yorku, Parizu, Dubaju, Melbournu in Sydneyju. Zahvaljujoč projektom Grimshaw Architects je bila obnovljena postaja London Bridge, ki oskrbuje 90 milijonov potnikov na leto, ter stavbi postaj Waterloo in Paddington. Studio je zaključil tudi projekte za vozlišče Fulton Center v omrežju newyorške podzemne železnice in nove podzemne postaje v Los Angelesu, Amsterdamu, Dohi in Melbournu. Oblikovalci so delali tudi na videzu načrtovanih za odprtje postaj London Crossrail, pa tudi nove britanske železniške postaje za visoke hitrosti - London Euston. Kakšna bo pravzaprav nova postaja?

- Eifflova dvorana na Zahodni postaji je lepa, vendar je tehnično že zastarela. Sama postaja Budimpešte ne predstavlja več dostojno. Objekt je neudoben za potnike in ima malo vlakov. Ta del mesta je treba izboljšati, da bo lahko več ljudi vsakodnevno uporabljalo železnico na potovanjih po aglomeracijah, trdi Balázs Fürjes, komisar predsednika vlade za Budimpešto in aglomeracije.

Prenovljeni Nyugati naj bi postal sodobna železniška postaja 21. stoletja. Objekt bo razporejen v tri nadstropja, kar bo povečalo zmogljivost za prevoz večjega števila vlakov. Na površini za Eifflovo dvorano bo zgrajena nova platformna dvorana s skupno 13 tiri. Pod njim je predvidena postaja s šestimi tiri. Vozil bo na primestnih, medkrajevnih in mednarodnih vlakih.

- Podzemna postaja bo za zdaj delovala kot glavna postaja, zgradili pa jo bomo tako, da jo bomo v prihodnje lahko z železniškim predorom pod Donavo povezali s postajama Budapest Déli in Budapest Nyugati, pojasnjuje Fürjes. Dodaja, da bo Nyugati eno najbolj obremenjenih prometnih vozlišč v srednji Evropi, na Madžarskem in v Budimpešti. - Po zaključku celotne investicije bo postaja oskrbovala 300 tisoč ljudi na dan. potniki - pravi.

Zahvaljujoč posebni strukturi strehe so arhitekti pridobili značilno fasado in odprt vhod s strani ulice Podmaniczky in trga Nyugati. Predpostavka natečaja je bila tudi razvoj objekta, ki s svojo podobo ne bi zasenčil stare dvorane, hkrati pa bi bil samostojen in ločen blok. S svojo modro barvo jeklene konstrukcije in lesenih plošč spominja na Eifflovo zgradbo. Zanimiva rešitev je, da grebene, torej strešno linijo, usmerimo pravokotno na tire.