sreda, 21. avgust 2024

[AZB-ADY] FLIRT za ADY

 Državni azerbajdžanski operater ADY (Azərbaycan Dəmir Yolları) je 27. novembra 2019 pri Stadlerju naročil deset FLIRT s petimi avtomobili, štiri DMU za srednje razdalje in šest EMU, od katerih so trije tudi za srednje razdalje in tri za regionalne transport. Pogodba v vrednosti 115 milijonov EUR vključuje tudi rezervne dele in skladiščno opremo v Bakuju.



Prve od teh enot naj bi bile dostavljene leta 2022, vendar so bile končno dostavljene leta 2023. To je bilo zaradi težav, ki sta jih povzročila pandemija COVID-19 in poznejša vojna v Ukrajini, torej kot posledica sankcij proti Rusiji in V Belorusiji je Stadler postopoma zaprl svojo tovarno v Minsku (Fanipol), nato pa je bila končna montaža teh vlakov prestavljena v Siedlce.

DMU-ji so bili označeni kot razred DŞI, kjer "D" pomeni dizelski qatarı (dizelski vlaki), "Ş" označuje ime Stadler in "I" pomeni medregionalni (srednjerazdaljni) promet. Vsi štirje DMU so bili odposlani iz Poljske v Azerbajdžan decembra 2023 in so po potrebnih preizkusih začeli delovati 14. junija 2024 na progi Baku – Agstafa (na zahodu države, razdalja približno 400 km). 

S FLIRT-i se je število storitev Baku - Agstafa povečalo z enega para na dva para dnevno. Iz Bakuja v Agstafo odhajajo ob 8.00 h (vlak 732, prihod 13.07 h) in 18.00 h (vlak 734, prihod 23.07 h) ter iz Agstafe v Baku ob 8.20 h (vlak 733, prihod 13.27 h) in 18.20 h (vlak 731). , prihod 23.27 h). Ti vlaki s časom vožnje 5 h 7 min imajo v voznem redu oznako Stadler.

Sedeži so namenjeni za prvi in ​​drugi razred. Vendar to drži v smislu dizajna in FLIRT DMU imajo skupaj štiri razrede za potnike: standardni, standardni plus, poslovni in prvi razred. Cene vozovnic v njih so naslednje: 17 AZN (azerbajdžanski manat, približno 9 EUR), 22 AZN (okoli 11,7 EUR), 38 AZN (okoli 20,2 EUR) in 114 AZN (okoli 60 EUR).

Poleg vlakov FLIRT obstaja tudi storitev Ekspres na isti progi (ne vsak dan), vendar s časom potovanja 6 h 25 min: vlak 72 z odhodom iz Bakuja ob 09.15 h in prihodom v Agstafo ob 15.40 h; v drugo smer, vlak 71, Agstafa odhod 15.00 h, Baku prihod 21.25 h. Storitve Ekspres imajo standardne in poslovne razrede za 17 AZN in 38 AZN.

FLIRT EMU so označeni z razredom EŞI – za medregionalni promet, in razredom EŞR – za regionalni ali primestni promet. EŞI-001 in 002 sta v Azerbajdžan prispela julija, EŞI-003 pa avgusta. Class EŞR FLIRTs naj bi sledili do konca tega leta.

Tehnični parametri

FLIRT za ADY so bili izpeljani iz FLIRT G EMU ("G" pomeni, da so skladni s standardi GOST), katerih prva različica je bila izdelana za Beloruske železnice (BCh, Belarusskaya Chygunka), in so bili prilagojeni razmeram v Azerbajdžan. Namenjeni so delovanju pri temperaturah od -40 do +45 °C in imajo največjo hitrost 160 km/h.

FLIRT DMU-ji imajo dolžino 106.740 mm čez sklopke in so sestavljeni iz petih osebnih vozil in modula PowerPack; vgrajeni so štirje dizelski motorji Deutz TCD 16. Razporeditev osi je Bo' 2' 2' 2' + 2' 2' 2' Bo', največja moč na kolesu je 1.920 kW, začetni vlečni napor pa 200 kN. Ti vlaki imajo skupno 271 sedežev, od tega osem v kupeju Business Plus. Na ladji je tudi bistro.

FLIRT prihajajo v času pretvorbe napajanja elektrificiranih vodov ADY iz 3 kV DC na 25 kV 50 Hz, zato so bili najprej dobavljeni DMU, ​​nato EMU, ki že imajo vlečno opremo samo za 25 kV 50 Hz. EMU razreda EŞI in EŞR sta približno 13 m krajša zaradi odsotnosti PowerPack-a, kar daje dolžino 92.960 mm čez sklopke. Vsak vlak ima dva odjemnika toka, enega nad Jakobovimi podstavnimi vozički med končnim in prvim vmesnim vagonom. Osna razporeditev je Bo' 2' 2' 2' 2' Bo', z nazivno močjo 2.000 kW, največjo močjo 2.600 kW in začetno vlečno silo 200 kN.

Vse tri različice FLIRT imajo širino karoserije 3480 mm in višino 4600 mm nad TOR, tako da uporabljajo večji nakladalni profil GOST. Vagoni medregionalnih FLIRT so opremljeni z enokrilnimi vhodnimi vrati širine 1000 mm na stranskih stenah, medtem ko imajo regionalni EMU razreda EŞR dvokrilna vrata širine 1300 mm, po ena na vsaki bočnici končnih vagonov in po dve na vsaki stranske stene vmesnih avtomobilov. 

Enote razreda EŞI imajo kapaciteto 236 potnikov, od katerih jih je osem v predelu Business Plus; ponovno na voljo bistro. Enote razreda EŞR zagotavljajo 255 sedežev, samo v drugem razredu. Vsi trije tipi FLIRT so opremljeni tudi s prostori za invalidske vozičke, predelkom za sprevodnike in tremi stranišči (vključno z enim za potnike z omejeno mobilnostjo).

Stadlerjeva flota ADY

Čeprav so to prva vozila FLIRT v Azerbajdžanu, niso prva vozila Stadler v državi. Leta 2015 je ADY nabavil pet KISS EMU (EŞ2-003, 008, 009, 019 in 020), ki so bili presežek prvotnega naročila moskovskega Aeroexpressa (AEX) za 24 vlakov. Zaradi močno padajočega tečaja rublja je bil AEX prisiljen zmanjšati naročilo na 11 KISS, zato je proizvajalec za preostanek poiskal druge kupce.

ADY je nato leta 2017 nameraval naročiti še pet vozil KISS, a je januarja 2018 naročil samo štiri komplete s štirimi avtomobili, od katerih sta bila EŞ2-015 in 016 dostavljena oktobra 2018, EŞ2-017 in 018 pa decembra 2019. 

Še enega od letal KISS, ki so bili prvotno načrtovani za Aeroexpress, so na koncu kupile Gruzijske železnice (GR), kjer so označene z GRS-011 do 014.

Prav tako ne gre pozabiti skrivnostnega KISS DŞ2-001, ki je bil leta 2021 izdelan v tovarnah v Minsku. Za to enoto s petimi avtomobili ni bila javno objavljena nobena pogodba, saj je namenjena vodstvu (predsedniku) Azerbajdžana. To ustreza dejstvu, da so bili nekateri vmesni avtomobili v notranjosti posebej spremenjeni v primerjavi s standardnimi EMU razreda EŞ2.

Tehničnih parametrov vozila v letu 2021 Stadler ni razkril, ker ne bodo na voljo do predstavitve, takrat napovedane za konec junija, ki pa (vsaj za javnost) ni bila. KISS nosi barvo ADY, vendar ni veliko uporabljen in je še vedno v skladišču Boyuk Shor v Bakuju. Za njegovo proizvodnjo so bile uporabljene karoserije iz nerealiziranega 25. KISS iz naročila za AEX (to je bil "bonus" EMU k prvotno naročenim 24 KISS razreda ESh2). Kakorkoli že, gre za prvi KISS DMU; njegov modul PowerPack je mogoče prepoznati na fotografiji tik za končnim vozilom.

ADY je pri Stadlerju naročil tudi skupno (na začetku) 30 spalnih in jedilnih vagonov za storitve Baku – Tbilisi – Kars – Ankara – Istanbul. Vendar je bilo to naročilo kasneje zmanjšano na 20 avtomobilov (dve grablji po 10 vagonov); prvi od teh je bil dostavljen v Azerbajdžan marca 2019. Redni promet s potniki pa še ni stekel, najprej zaradi političnih razlogov glede nočnih prevozov v Gruzijo in Turčijo, nato zaradi Covida, saj je vladni sklep podaljšal obdobje posebnih karantenski režim na ozemlju Azerbajdžana do 1. julija 2024, kopenske meje s sosednjimi državami pa ostajajo zaprte. Če bo sprejeta odločitev o odprtju meja, je ADY pripravljen začeti sodelovati z ustreznimi institucijami za organizacijo potniškega prometa v tej smeri.

ADY trenutno doživlja rast števila potnikov, s 4,524 milijona potnikov od januarja do julija 2024, kar je 20,5 % več kot v enakem obdobju lani. Podjetje namerava ta trend podpreti ne le z novimi vlaki in širitvijo nabora storitev, ampak tudi z razvojem infrastrukture. Po podatkih iz leta 2023 je približno 60 % prog elektrificiranih. Ta številka zajema glavne vode in se povečuje v okviru projektov energetske učinkovitosti, vključno z že omenjeno pretvorbo napetosti vozne mreže iz 3 kV DC na 25 kV 50 Hz, zdaj predvsem v smeri od Bakuja proti zahodu.