Slovenske železnice gredo končno v celovito prenovo potniškega sistema: stalo jih bo 150 milijonov evrov.
Če bi država in državne Slovenske železnice svoja razmerja urejale hitreje, bi se lahko že leto in dva meseca na vlakih priklopili na brezžično omrežje in dostopali do spleta. Tako boste morali za to počakati še do junija. Pa še takrat se bo umeščanje tehnologije, ki je v svetu že povsem običajna, na državne vlake šele začelo. Kdaj in od česa je to odvisno?
Sredi avgusta 2015 je Dušan Mes, šef Slovenskih železnic, za finance obljubil: "Na vlakih v 2016 ne boste več v SFRJ". Obljuba je vsebovala wi-fi, pa razpis za nove vlake. A v SFRJ na vlakih smo še vedno. Kaj je zdaj s tem? Šli smo k Mesu po odgovore.
Najprej nas je zanimalo, zakaj je vse skupaj tako dolgo trajalo. "Ker smo morali urediti razmerja o financiranju z državo. Zdaj lahko Slovenske železnice do leta 2030 spet sklepajo posojilne pogodbe brez poroštva države. Potniški promet je zdaj praktično nezadolžen," pravi Mes. Okej, to je zdaj pod streho. Kdaj lahko, torej, pričakujemo malo več sodobnosti na državnih železnicah?
1. Prvi wi-fi junija
Na prvih dveh vlakih bo wi-fi junija, obljublja Mes. Železnice opremljajo vlake, država postaje. Po testnem obdobju, predvidoma julija, bo sledil razpis za "omreženje" vseh vlakov in postajališč. Kje bo na voljo wi-fi? Na vseh elektrificiranih progah: torej, proti Gorenjski, Mariboru, Primorski. Na preostalih, kjer vozijo dizelske lokomotive, bo treba še počakati. Do kdaj?
2. Internetna prodaja vozovnic jeseni
Šele (ali pa že, kakor pogledate) jeseni bo mogoče prek spleta kupiti vozovnico za vlak. Razpis je v teku, na železnicah se trenutno pogajajo s ponudniki, implementacija naj bi bila septembra. Spomnimo, sicer, da v celoti še tudi ni zaživel projekt enotne vozovnice v potniškem prometu (IJPP), ki bi morala že lani. Slovenske železnice so sicer eden od partnerjev v projektu.
3. Razpis za nove potniške vlake
Predvidoma konec meseca bodo nadzorniki železnic odločali o prvem razpisu za nakup novih potniških kompozicij. Gre za 10 dvonadstropnih vlakov, pet dizelskih in 10 hitrejših, ki bodo vozili na progi Ljubljana - Maribor. Nato pride še razpis za drugih 25 vlakov. "To bo prva celovita prenova voznega parka v potniškem prometu. Do leta 2025 bodo najstarejši vlaki zdaj najnovejši," obljublja Mes. Železnice bo nakup novih potniških vlakovnih kompozicij stal približno 150 milijonov evrov.