četrtek, 13. junij 2024

[CZ-RGJ/ČD Cargo] Komentirajte nesrečo v Pardubicah

 Po nesreči službe RJ 1021 v Pardubicah 5. junija 2024 ob 22.49 je RegioJet 7. junija 2024 izdal sporočilo za javnost, v katerem je objavil, da "od sobote, 8. junija 2024, iz prometa umika vse avstrijske spalne vagone. Ta odločitev je bila sprejeta po izkušnji nedavne tragične nesreče vlaka RJ 1021 na progi Praha - Košice - Čop in prejšnje podobne nesreče v Avstriji je razlog za odkritje konstrukcijskih napak v teh vagonih.



Danes smo ugotovili, da je bil spalni vagon ÖBB istega tipa istega proizvajalca v banalni nesreči leta 2018 v Salzburgu poškodovan na enak način, in sicer z zlomom glavnega ogrodja med prvim in drugim predelkom. Zlom okvirja je bil vzrok, da se je avtomobil popolnoma zlomil v nesreči v Pardubicah in je tudi vzrok smrtnih žrtev.

Nesreča v Salzburgu, v kateri je bilo poškodovanih 54 ljudi, se je zgodila med preprostim manevrom. V Pardubicah je trčil tovorni vlak z večjo hitrostjo, njegova teža pa je bila vsaj 20-krat večja. Deformacija je sorazmerna s težo in hitrostjo. Trčenje v Pardubicah je bilo torej približno 30-krat hujše od nesreče v Salzburgu, razdejanje pa je bilo zato veliko večje. Zaradi te ugotovitve se je RegioJet odločil umakniti vseh 13 avtomobilov iz prometa, čeprav enake avtomobile upravljajo druga podjetja.

Radim Jančura, lastnik RegioJeta, dodaja: »Ta ponavljajoča se izkušnja nas je pripeljala do odločitve, da izvedemo temeljito preiskavo in na podlagi previdnostnega načela te avtomobile naknadno umaknemo iz prometa zaradi domnevne resne konstrukcijske napake. Varnost naših potnikov in osebja je naša glavna prioriteta. RegioJet je zavezan stalnemu izboljševanju varnostnih standardov in bo še naprej vlagal v posodobitev svoje flote, da bi zagotovil najvišjo raven storitev.« Vlaki, ki so do sedaj vozili s temi pragovi, bodo postopoma opremljeni z alternativnimi vagoni, da zagotovimo, da storitve za stranke ne bodo motene."

Vprašanja za ÖBB

Glede na dejstvo, da je ta tip avtomobila pred začetkom delovanja šel tudi skozi postopek odobritve in s tem povezane teste trdnosti, nas je ta izjava spodbudila, da ÖBB vprašamo za mnenje o zadevnih avtomobilih. Zato smo pisali tiskovni službi družbe. 

Po nesreči v Pardubicah je RegioJet iz prometa umaknil vseh 13 svojih avtomobilov razreda Bcmz, pri čemer je Radim Jančura trdil, da gre za konstrukcijsko napako, saj je do takšne deformacije prišlo že leta 2018 - glej https://www.krone. na/1907380

Zato sprašujemo:
1) ali je ÖBB našel konstrukcijsko napako v avtomobilih razreda Bcmz ali podobno napako PO nesreči v Salzburgu?
2) ali je ÖBB našel konstrukcijsko napako v avtomobilih razreda Bcmz ali podobno napako PRED nesrečo v Salzburgu? Z drugimi besedami, ali je bila v avtomobilih razreda Bcmz od začetka obratovanja v osemdesetih letih in v prvih dvajsetih ali tridesetih letih njihovega delovanja ugotovljena/opažena konstrukcijska napaka?
3) ali bo ÖBB izvajal kakršne koli nujne preglede avtomobilov razreda Bcmz (in podobnih)?
4) ali je ÖBB v zadnjih desetih ali dvajsetih letih doživel takšno deformacijo karoserije pri katerem koli drugem avtomobilu, izdelanem v SGP ali tipu Eurofima?

Tiskovni oddelek operaterja je odgovoril:  "ÖBB redno pregleduje svoja vozila in nismo seznanjeni s kakršno koli škodo na teh upravljanih vozilih. Trenutno je na servisih ÖBB v uporabi 15 avtomobilov razreda Bcmz. Ker so vsa vozila ÖBB glede tega ustrezno vzdrževana, so teči brez omejitev. Niso nam znane nobene napake v konstrukciji zadevnih avtomobilov. 

Ti ležalniki so bili izdelani med letoma 1981 in 1982, prizadeti avtomobil pa je bil prodan že leta 2015. RegioJet je torej odgovoren za vzdrževanje od leta 2015. Slednje se nanaša na dejstvo, da je do podobne deformacije prišlo že v nesreči v Salzburgu leta 2018. primerjava s salzburško nesrečo ni pravilna.«

Naš uredniški komentar

K temu dodajmo, da je očitno čas, da izjava RegioJeta, da je »zavezan nenehnemu izboljševanju varnostnih standardov in bo še naprej vlagal v posodobitev svoje flote«, pomeni tudi, da bo nekega dne nabavil novo izdelane avtomobile za svoje odprte operacije dostopa in vlaki PSO (Public Service Obligation).

RegioJet o tem govori že vrsto let, zadnja taka namera se je pojavila leta 2022, ko je bilo predvideno naročilo 300 novih avtomobilov z največjo hitrostjo 200 km/h pri PESA. Vendar se tudi to ni uresničilo in spet je ostalo predvsem pri nakupu raznih rabljenih vozil iz številnih evropskih držav (seveda zaradi nabavne cene). Posledično je od okoli 350 avtomobilov v lasti RegioJeta le 26 novogradenj, in sicer 10 + 10 avtomobilov, kupljenih od ASTRA Vagoane Călători, plus 6 podobnih, nekoliko starejših avtomobilov, kupljenih od propadlega italijanskega podjetja Arenaways.

Kar pomeni, da ima RegioJet le okoli 7% (!) novo izdelanih avtomobilov v tem segmentu vozil. In če kdo prizna ali ne, starost pri teh starih avtomobilih preprosto terja svoje – že zato, ker je vsako vozilo zasnovano za določeno življenjsko dobo in obremenitve, zato morebitna utrujenost materiala ni tako presenetljiva. In nobena količina notranjih sprememb (če se sploh izvede) ne bo veliko spremenila. V tem pogledu je bolje niti pomisliti, kako bi se nesreča v Pardubicah razpletla, če bi vlaka trčila pri veliko večji hitrosti ...