Autotransporta direkcija in Škoda Group sta 11.12.2025 podpisali pogodbo za dobavo devetih BEMU v vrednosti 89.409.387 EUR. Financiranje je zagotovljeno iz latvijskega državnega proračuna in Kohezijskega sklada EU. Pogodba vključuje možnost nakupa še sedmih vlakov, če se najde potrebno financiranje. Če bo možnost potrjena, se bo vrednost pogodbe, vključno z rezervnimi deli in usposabljanjem osebja, povečala na skoraj 160 milijonov EUR.
Zakaj je ATD organiziral nabavo BEMU
Razpis je organizirala Autotransporta direkcija (ATD, Direktorat za cestni promet), državna organizacija, ustanovljena oktobra 1993, takrat kot Državni inšpektorat za cestni promet (Autotransporta valsts inspekcija). ATD je izvajalec enotne državne politike na področju potniškega in tovornega prometa.
Obstajata dve glavni funkciji ATD: izdajanje dovoljenj za komercialni prevoz blaga in potnikov se nanaša na cestni prevoz (tovornjakov, taksijev, mednarodnih avtobusov itd.) je ena glavnih funkcij. Toda druga glavna funkcija ATD je organizacija storitev regionalnega avtobusnega in železniškega javnega prevoza v Latviji. To funkcijo organa za javni prevoz naročajo BEMU, da jih dajo na voljo operaterjem železniških storitev.
Trenutno ima ATD dve pogodbi PSO: eno z AS Pasažieru vilciens (Vivi) za 1520 mm železniško omrežje in eno s SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis" za storitve ozkotirne dediščine Gulbene - Alūksne. Poleg tega ima ATD sklenjen sporazum z estonskim ministrstvom za podnebje, da dovoli njihove čezmejne storitve PSO Riga - Tartu.
ATD je LLC, ki je v popolni lasti Ministrstva za promet. Javna naročila BEMU je izvedla na podlagi prenosa agreement z ministrstvom. S tem javnim naročilom BEMU želi ATD operaterjem PSO dati na voljo tirna vozila pod nevtralnimi pogoji. Trenutna pogodba PSO z ViVi za latvijske železniške storitve se bo končala leta 2032 z možnostjo podaljšanja za največ dve leti. Kot tak bo ViVi prvih nekaj let prvi operater novih BEMU. Nato bodo tako obstoječi 32 Škoda 16EV EMU kot novi BEMU preneseni na naslednjega operaterja.
Novi Škoda BEMU bodo v lasti ATD. Obstoječe Škode 16EV EMU so v lasti ViVi, vendar bodo prenesene na ATD, če pogodba PSO ne bo oddana ViVi. Tako je ATD odgovorni organ za skupino vozil v državni lasti.
Razpis za naslednjo latvijsko pogodbo o železniških storitvah PSO naj bi bil objavljen v naslednjih dveh letih. ATD predvideva, da bo ta razpis vključeval tudi zahtevo po nabavi potrebnega voznega parka za zamenjavo preostalih starih DMU.
Pogodba BEMU
Razpis ATD je potekal tri leta, od aprila 2022, na njem pa so sodelovali CAF, Stadler Polska in konzorcij ŠKODA TRANSPORTATION - ŠKODA VAGONKA, ki so se udeležili prvega kroga natečaja. V drugem krogu se, CAF ponudbe ni oddal, torej sodelovala sta le konzorcij ŠKODA TRANSPORTATION - ŠKODA VAGONKA in Stadler Polska. Za slednjega pa je ATD navedel, da Stadlerjeva dokumentacija ne ustreza razpisnim zahtevam, od tod je bila za zmagovalca razglašena Škoda.
Dobava za ATD je nadaljevanje iz 32 EMU razreda 16EV za ViVi (Pasažieru vilciens). Za Škodo je to drugo naročilo za BEMU v tujini po naročilu iz ZSSK, in prva različica RegioPanter BEMU za tirno širino 1.520 mm.
Škoda BEMU naj bi bili razporejeni od prve polovice leta 2029. To bodo enote z dvema vagonoma, ki bodo lahko delovale na 3 kV DC in 25 kV 50 Hz. Njihova največja hitrost v načinu vozne mreže bo 160 km/h in v baterijskem načinu 120 km/h. Imeli bodo razporeditev osi Bo‘2 + 2‘Bo‘, dolžino nad sklopkami 56.540 mm, širina karoserije 3.430 mm in višina 4.560 mm nad TOR. Najmanjši polmer izpogajane krivulje bo 150 m.
BEMU morajo biti sposobni opravljati potniške storitve na neelektrificiranem odseku Zemitāni - Sigulda - Zemitāni (89 km) brez polnjenja. Vendar je v praksi predvidena največja razdalja med polnilnimi lokacijami okoli 80 km. Vlečna moč vlakov trenutno ni bila razkrita.
Nizkopodni del vozila bo 600 mm nad TOR. Vsak vlak bo ponujal 188 sedežev, od tega 24 v prvem razredu v konfiguraciji 2 + 2. V drugem razredu pa so sedeži v konfiguraciji 3 + 2. Jānis Lapiņš, predsednik upravnega odbora ATD, dodaja: Izboljšani bodo tudi “Pogoji za potnike s kolesi. Medtem ko imajo stari dizelski vlaki običajno visoko nadstropje in le tri mesta za kolesa, bodo novi baterijski vlaki imeli prostor za osem koles v nizkopodnem delu, od tega štirje v navpičnem in štirje v vodoravnem položaju.”
Operacija BEMU
BEMU bodo potekale predvsem na progah Rīga - Daugavpils in Rīga - Cēsis, kjer bo zanje zgrajena potrebna polnilna infrastruktura. Vendar ATD ne izključuje tudi možnosti delovanja BEMU na storitvah Rīga - Sigulda ali Rīga - Krustpils.
Na poti Rīga - Cēsis (93 km) so trenutno le 4 km elektrificirane med Rīgo in Zemitānijem. Polnilne postaje so načrtovane v Siguldi (49 km od Zemitāni) in Cēsis (40 km od Sigulda). Zaradi kratkega elektrificiranega odseka v Rigi se lahko nekatere železniške storitve nadaljujejo skozi Rigo do Bolderāje, da se podaljša čas polnjenja - o tem se bo odločilo pozneje. Sčasoma je načrtovana elektrifikacija odseka Zemitāni - Sigulda.
Na poti Rīga - Daugavpils (218 km) je trenutno 82 km elektrificiranih med Rīgo in Aizkrauklom. Polnilne postaje so načrtovane v Krustpilsu (47 km od Aizkraukle), Līvāni (29 km od Krustpils) in Daugavpilsu (60 km od Līvāni). Sčasoma je načrtovana elektrifikacija odseka Aizkraukle-Krustpils.
Sedanja operacija
Trenutno prevoz na neelektrificiranih progah celotnega latvijskega železniškega omrežja zagotavlja 23 DMU razredov DR1A, DR1AM in DR1AC, zgrajenih med letoma 1980 in 1992. Poleg tega se ena dnevna mednarodna storitev do Valge izvaja z DMU ( LTG Link, ki ga je zgradil PESA).
Devet BEMU bo zato nadomestilo del obstoječih dizelskih vlakov, zahvaljujoč večjemu zagonskemu pospešku in uporabi hitrosti 120 km/h na ustreznih neelektrificiranih odsekih pa se, čas potovanja bo možno skrajšati do 15 - 25 minut. Sedem izbirnih BEMU bi omogočilo zamenjavo večine dizelskih vlakov in tudi dodatne destinacije, kot sta Rēzekne in Valmiera.
Storitev Rīga - Rēzekne (223 km) je načrtovana, če je financiranje odobreno za vsaj dva BEMU iz možnosti. Ta storitev se odcepi od proge Rīga - Daugavpils pri Krustpilsu. Dodatne polnilne postaje so nato načrtovane v Līvāni (69 km od Krustpils) in Rēzekne (26 km od Līvāni).
Pot Rīga - Valmiera (120 km) bi bila 27 km podaljšek storitev Rīga - Cēsis. To bi zahtevalo dodatno polnilno postajo in nakup preostalih BEMU iz opcije. Financiranje za to še ni bilo ugotovljeno.
Latvijsko železniško omrežje
Trenutno ATD organizira železniške storitve na štirih elektrificiranih primestnih progah okoli Rige (to Skulte, Aizkraukle, Jelgava, Tukums) in na petih neelektrificiranih progah (Valga direction, Gulbene direction, Zilupe direction, Smer Indra in smer Liepāja), ki vključuje neelektrificirane primestne storitve Rīga - Sigulda. Poleg tega LTG Link upravlja neelektrificirano komercialno storitev Vilnius - Riga. Veliko število neelektrificiranih železniških prog v Latviji je namenjenih samo tovornemu prometu in ne nudijo potniških storitev.
Upravljavec infrastrukture LDz trenutno elektrificira in gradi potniške perone v Rigi na prej samo tovorni progi do Bolderāje. Potniški promet na tej novi progi se bo verjetno začel konec leta 2026.
Prej je bila predvidena tudi predelava elektrificiranih prog s 3 kV DC na 25 kV 50 Hz. Glede na razpoložljive informacije je LDz izbral naslednji pristop k tej pretvorbi. V začetnih fazah se stara vozna mreža v celoti zamenja in postane združljiva z izmeničnim tokom, v nekaterih primerih v kombinaciji z geometrijo tira in varnostnimi nadgradnjami za povečanje hitrosti na 140 km/h. Vendar pa bi transformatorske postaje obnovili iz DC v AC šele po zamenjavi vozne mreže na celotnem omrežju - nekje v tridesetih letih prejšnjega stoletja. Šele po tem bi se LDz osredotočil na elektrifikacijo novih odsekov poti.
Trenutno so štiri od petih železniških prog iz Rige prizadete zaradi večjih tekočih rekonstrukcij vozne mreže, zaradi česar so storitve z velikim povpraševanjem zmanjšane na vožnjo le vsako uro. Večja dela na voznih mrežah na jedrnem omrežju v Rigi in okolici se bodo nadaljevala do leta 2029, nekatera dela pa se bodo preselila v trideseta leta prejšnjega stoletja. Sedem načrtovanih polnilnih postaj BEMU naj bi imelo 25 kV AC in zasnovanih z mislijo na prihodnjo razširitev elektrifikacije železnice.
