nedelja, 24. avgust 2025

[AT-GKB] Obratovanje električnih vlakov pri GKB

 4. avgusta 2025 so na postaji GKB prvič začeli obratovati električni vlaki v rednem potniškem prometu. Za hitro rešitev te potrebe je GKB najel 12 dvonadstropnih vagonov od podjetja DB Dosto generacije 1997 (izdelanih s strani Adtranz/Bombardier Transportation), vključno s pogonskimi prikolicami za nizkopodni vhod. Iz teh vagonov so bili oblikovani štirje trivozni vagoni, od katerih je eden rezervni, trije, ki jih sestavljajo Vectroni, pa vozijo kot začasna rešitev na progi S6 Graz Hauptbahnhof - Wies-Eibiswald po trenutnem voznem redu z največjo hitrostjo 140 km/h.

Vectrone najamejo pri Railpoolu (193 801 in 805) ter pri Beacon Railu (X4E 601, 604, 862, 867 in 876). En Vectron se uporablja kot rezerva. Sendvič operacija se uporablja, ker odsek (Graz -) Werndorf - Wettmannstätten deluje samo na ETCS, dvonivojske vozne prikolice pa nimajo OBU ETCS. Lokomotivama se uporabljata, ker so časi obračanja na postaji Graz Hbf prekratki, da bi se lokomotive lahko vključile na čelo vlakov (obračanje lokomotiv na čelu vlaka).

Električno delovanje od decembra 2025

Poleg tega je GKB od DB kupil 22 dvonadstropnih vagonov Dosto generacije 1994, ki so od aprila 2025 v obratu DB Fahrzeuginstandhaltung (FZI) Neumünster za notranjo prenovo. Eden od vagonov bo uporabljen le za rezervne dele, zato ne bo obnovljen. Dela na prvih vagonih naj bi bila končana do decembra, tako da bodo ti vagoni z novo zunanjo zasnovo S-Bahn Steiermark od 14. decembra lahko vozili po spremenjeni progi S6 prek Koralmbahna in z razširjeno ponudbo prevoza. Preostanek serije 21 vagonov naj bi bil končan do junija 2026. Nato bo 12 najetih vagonov vrnjenih DB.



Iz prenovljenih vagonov bo sestavljenih skupno sedem trivagonskih kompozicij, pri čemer bodo vozni priklopniki spet brez naprave ETCS OBU. Ti vlaki bodo vozili po progi Koralmbahn z največjo hitrostjo 140 km/h, prav tako pa jih bodo vlekli Vectroni, vendar ne bodo več stisnjeni, saj bodo imeli vlaki na postaji Graz Hbf vsaj 15-minutni čas obračanja, zato bodo tukaj lokomotive zamenjane, z drugimi besedami, na čelo vlaka bo priklopljena druga lokomotiva, ker ni prostora za obračanje lokomotive. Slednja bo izdelana v Wies-Eibiswaldu, kjer so zanjo na voljo tiri.

Po tej spremembi bo GKB delno umaknil iz uporabe lastne dvonivojske vagone, ki jih je SGP Graz izdelal leta 1993 (pet pogonskih prikolic razreda BS, št. 201–205, in deset vmesnih vagonov razreda B, št. 101–110), ki se običajno vlečejo v načinu potiskanja in vlečenja z lokomotivami razreda DH 1500 (šest jih je med letoma 1975 in 1978 izdelalo podjetje Jenbacher Werke). GKB je bil tako prvi prevoznik v Avstriji, ki je uporabljal dvonivojske vagone. Vendar pa se bodo nekateri od njih še naprej uporabljali tudi po decembru 2025 na nekaterih linijah S7 med postajo Graz Hbf in Köflachom.

Tudi po 14. decembru 2025 bodo obstoječi dizelski motorni vlaki GTW 2/8 še naprej vozili na progah S61 in S7 do Wettmannstättna in Köflach (13 enot razreda 5063 je bilo pri Stadlerju naročenih februarja 2009, v uporabi so od decembra 2010, zdaj jih je v uporabi dvanajst, saj je bil en dizelski motorni vlak ukinjen po prometni nesreči leta 2018). Vozila GTW 2/8 se bodo uporabljala, dokler ne bodo elektrificirana tudi slednja odseka, kar je trenutno predvideno leta 2033 (sprva pričakovano leta 2028).

V prihodnosti GKB načrtuje nakup novih električnih vlakov za popolnoma električno delovanje. V skladu z razpisno specifikacijo TED 762014-2024 naj bi do leta 2029 dobavili 28 vlakov, z možnostjo dobave do 72 dodatnih. Prvi krog razpisa, ki je bil objavljen decembra 2024, se je končal brez rezultata, saj sta imela SCHIG (Schieneninfrastruktur-Dienstleistungsgesellschaft) in zlasti zvezna država Koroška takšne zahteve za ta nova vozila, da bi njihova odobritev zahtevala prevelike stroške, zato je bil razpis zaključen. Nato je bil objavljen drugi razpis, rok za oddajo ponudb pa je bil konec junija 2025.