Evropska komisija je predstavila načrt gradnje mreže novih hitrih prog, na katerih bi potniški vlaki dosegali hitrost tudi do 250 kilometrov na uro. V zemljevid je vrisana tudi povezava Dunaj–Ljubljana, po kateri bi vožnja leta 2040 trajala štiri ure in pol. Ampak ta cilj je dosegljiv tudi brez hitre proge skozi Slovenijo.
Evropska komisija si prizadeva najkasneje do leta 2040 drastično skrajšati čas potovanja z vlaki med evropskimi glavnimi mesti. Zato je pripravila akcijski načrt za pospešitev gradnje omrežja hitrih železniških prog. Do leta 2040 naj bi vzpostavila železniško omrežje, po katerem bi se čas potovanja v primerjavi z letom 2025 skrajšal za polovico. Na tak način bi vožnja s hitrimi vlaki leta 2040 postala najhitrejši in najbolj trajnostni način potovanja po Evropi. Na zemljevidu bodočih hitrih povezav med glavnimi mesti, ki ga je predstavil Bruselj, je tudi Ljubljana. S hitro progo med Ljubljano in Mariborom se slovenski prometni strokovnjaki ukvarjajo že več kot desetletje. Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je hitro progo, ki bi omogočala hitrosti do 250 kilometrov na uro, omenjala novembra lani, ko je predstavila načrtovane naložbe v železniško infrastrukturo. Za progo Ljubljana–Maribor takrat ni imela niti časovnice, vrednost projekta je ocenila na približno 15 milijard evrov. »Po tej progi bi vožnja trajala 55 minut,« je razložila lani. »Mogoče se to zdi skoraj nemogoče, ampak naša naloga je imeti vizijo in pokazati, da je projekt izvedljiv, ter začeti umeščati traso v prostor. To je večji izziv kot zagotavljanje finančnih sredstev za izvedbo projekta.« V septembrskem intervjuju za Objektiv je ministrica obrnila argumentacijo. »Seveda bo umeščanje v prostor velik izziv, glavni problem pa je po mojem mnenju denar oziroma ekonomska upravičenost proge,« je pojasnila. »Če se že pri drugem tiru ukvarjamo s ceno projekta, bi tu govorili o še več milijardah evrov, vloženih zgolj v potniški promet.«
Preslišani ministričini apeli?
Ministrica Alenka Bratušek je poudarila, da ne smemo zamuditi priložnosti na evropskem parketu za apel, da mora biti povezanost evropskih prestolnic s hitrim vlakom prioriteta – tudi zaradi zelenega prehoda in kot alternativa letalom na krajših razdaljah. Dodala je še, da Slovenija vsekakor ostaja na zemljevidu hitrih prog.
Da Slovenija ni pristala na stranskem tiru in ostaja v igri za hitro železniško povezavo, je zagotovila tudi v oktobrskem pogovoru za portal MMC. »Slovenija je absolutno v tej igri,« je trdila. »Vem, da je obstajal neki zemljevid, ki pa ni bil uradni zemljevid, kjer so Slovenijo nekoliko obšli, tako da je bilo moje prvo vprašanje grškemu komisarju za promet, ko sva se prvič srečala, od kod je ta zemljevid in kje so izgubili Slovenijo. Absolutno je nismo izgubili in Slovenija ostaja del evropskega železniškega zemljevida, je odgovoril.«
Uradni zemljevid je Bruselj objavil v sredo. Na prvi pogled pritrjuje ministrici, saj je na njem vrisana povezava med Dunajem in Ljubljano. Vožnja s potniškim vlakom na tej relaciji zdaj traja debelih šest ur, do leta 2040 naj bi se skrajšala na štiri ure in pol. Načrt in zemljevid ne razkrivata podrobnosti o zamišljeni železniški povezavi, podrobnejših pojasnil tudi (še) ni razkrilo ministrstvo za infrastrukturo, ki včeraj ni odgovorilo na Dnevnikova vprašanja.
Dnevnikova analiza razpoložljivih informacij razkriva, da je napoved iz Bruslja izvedljiva tudi brez zgraditve hitre proge skozi Slovenijo. Utemeljuje domnevo, da evropska komisija v prihodnjih 15 letih ne računa na gradnjo hitre proge, ki bi prek mednarodnega koridorja povezala največji slovenski mesti.
Pot na Dunaj nam bodo skrajšali Avstrijci
Decembra bodo v Avstriji za promet sprostili novo progo med Celovcem in Gradcem (Koralmbahn). Gradnja 130-kilometrske proge je stala 6,1 milijarde evrov in bo vožnjo med Celovcem in Gradcem s sedanjih treh ur skrajšala na 41 minut. S tem se bo vožnja med Celovcem in Dunajem skrajšala na približno tri ure in deset minut. Do leta 2030 sledi gradnja hitre proge skozi predor Semmering‑Bahn, ki bo pot do Dunaja časovno skrajšal za dodatnih 30 minut, na dve uri in 40 minut. Avstrijske železnice načrtujejo še novo dvotirno progo od Gradca proti Frohnleitnu poleg obstoječih dveh tirov, kar bo dodatno skrajšalo potovanje med glavnim mestom Avstrije in štajersko prestolnico.
Dnevnikova analiza razpoložljivih informacij utemeljuje domnevo, da evropska komisija v prihodnjih 15 letih ne računa na gradnjo hitre proge, ki bi povezala največji slovenski mesti.
Če upoštevamo še podatek, da bo vožnja med Ljubljano in Celovcem – po dokončanju gradbenih del na Jesenicah in ljubljanski železniški progi – trajala okoli sto minut in naj bi se dodatno skrajšala z vzpostavitvijo dvotirnosti do Kranja, bi leta 2040 vožnja z direktnim vlakom med Ljubljano in Dunajem skozi Celovec trajala štiri ure in pol. Povedano drugače: cilj, ki si ga je zastavil Bruselj, je izvedljiv brez gradnje hitre proge med Mariborom in Ljubljano.
Slovenski načrt med najmanj ambicioznimi
Krajšanje potovalnega časa med Ljubljano in Dunajem za 90 minut spada med najmanj ambiciozne cilje v akcijskem načrtu evropske komisije. Za primer: potovalni čas od Berlina do Dunaja skozi Prago naj bi se do leta 2040 skrajšal z več kot osem ur na štiri ure in pol. Potovalni čas med Sofijo in Atenami naj bi trajal šest ur, zdaj vožnja traja 14 ur. Budimpešta bo z Bukarešto povezana v dobrih šestih namesto v 15 urah. Vožnja med Madridom in Lizbono se bo skrajšala z devetih ur na komaj tri ure, med Köbenhavnom in Berlinom se bo skrajšala za tri ure, na štiri ure.
Akcijski načrt evropske komisije predvideva 90-minutno krajšanje potovalnega časa med Ljubljano in Dunajem. Cilj bo dosegljiv z vlaganji Avstrije v hitro progo med Celovcem in Dunajem.
EU-strategija trajnostne in pametne mobilnosti predvideva podvojitev števila potovanj s hitrimi vlaki do leta 2030 v primerjavi z letom 2015 in potrojitev števila potovanj do leta 2050. Akcijski načrt pospešuje naložbe in uskladitev evropskega železniškega omrežja za visoke hitrosti, odpravlja čezmejna ozka grla in omogoča tudi vožnjo s hitrostjo več kot 250 kilometrov na uro, kjer je to ekonomsko izvedljivo. V prihodnjih mesecih bo Bruselj pripravil še posebno strategijo financiranja EU, ki bo podprta s strateškim dialogom z državami članicami, industrijo in finančnimi akterji.
Akcijski načrt predvideva, da bo za dokončanje načrtovanega omrežja za visoke hitrosti (TEN-T) do leta 2040 treba investirati približno 345 milijard evrov. Izvedba ambicioznejšega načrta, ki predvideva gradnjo omrežja za vožnje krepko nad 250 kilometri na uro, pa bi stala okoli 546 milijard evrov, je ocenila evropska komisija.
»Pri železnicah za visoke hitrosti ne gre le za skrajšanje potovalnega časa, temveč za združevanje Evropejcev, krepitev našega gospodarstva in vodilno vlogo v svetovni tekmi za trajnostni promet,« je načrt komentiral evropski komisar za trajnostni promet in turizem Apostolos Cicikostas. »Državljani po vsej Uniji bodo imeli koristi od hitrejših, varnejših in cenovno dostopnejših potovanj, ki zbližujejo Evropo.«
