sreda, 4. november 2009

Vozi me vlak v daljave ... stoje in z zamudo



Varnost, točnost, prijaznost in udobnost na eni strani ter prenapolnjeni vagoni in zamude na drugi strani. Kako potapljanje Slovenskih železnic vpliva na potnike?

Po izkušnjah uporabnikov slovenskega železniškega omrežja omenjene strateške usmeritve SŽ-ja ne držijo. Med pripombami največkrat navajajo gnečo na najbolj obiskanem vlaku na progi Ljubljana-Jesenice, na katerem mnogi potniki ves čas stojijo, zamujanje vlakov, delovnemu času neprilagojen vozni red in ukinjanje nekaterih, predvsem mednarodnih, prog.

Pahor: SŽ prioriteta v prihodnjih letih
Stavka železniških delavcev je trenutno zamrznjena, premier Borut Pahor pa je obljubil, da bodo Slovenske železnice v prihodnjih letih strateška infrastrukturna prioriteta, sam pa jih bo obiskoval vsak prvi ponedeljek v mesecu. Po mnenju ekonomista Bogomirja Kovača je treba železnice začeti reševati takoj, pri čemer je za MMC poudaril, da je ključno, da družba prekine tok izgubljanja poslov in stalno pridobiva nove.

Kot je znano, je SŽ v samo prvih osmih mesecih tega leta pridelal 28,8 milijona evrov izgube, ki naj bi se do konca leta povzpela celo na 44 milijonov evrov. 7,1 milijona evrov dozdajšnje izgube odpade na potniški promet.

MMC je Slovenske železnice seznanil z nekaterimi najpogostejšimi pripombami potnikov, ki vlak uporabljajo skoraj vsak dan.

SŽ: Investicijski načrt že tri leta na ministrstvih
Glede na eno izmed strateških usmeritev, ki naj bi delovala v smeri prijaznosti in udobnosti potniškega prometa, nas je zanimalo, zakaj na zelo prometni železniški progi Gorenjska-Ljubljana in drugih bolj obremenjenih progah ne vozi več vlakov, saj morajo številni potniki ves čas vožnje stati. Na SŽ-ju zatrjujejo, da so "v prometnih konicah uporabljena vsa razpoložljiva vozila in zaradi infrastrukturnih omejitev (enotirna proga) v celoti izkoriščene progovne kapacitete".

Investicijski načrt za nakup novih vozil je bil po zatrjevanju SŽ-ja izdelan že pred tremi leti, a zaradi postopkov na pristojnih ministrstvih doživlja že drugo novelacijo. Tako za gnečo na jeseniški progi ni krivo le pomanjkanje vlakovnih kompoziciji, ampak predvsem zastarela infrastruktura, kar bo po besedah SŽ-ja treba rešiti z "gradnjo drugega tira in z njo povezano rekonstrukcija postaj". Te bi bilo treba, če se na njih ustavljajo daljše kompozicije, ustrezno podaljšati, perone pa razširiti.

Zamude: Vlake se lahko "prehiti" le na postajah
V zvezi z zamudami vlakov na SŽ-ju zatrjujejo, da so na mednarodnih progah za to kriva "gradbena dela na tujih železnicah". Njihove zamude namreč vplivajo na druge vlake, saj se lahko vlaki, ki vozijo po enotirnih progah, "prehitevajo in srečujejo" le na železniških postajah.

Gradbena dela, ki zaradi neurejenega financiranja niso usklajena z voznim redom, in izredni dogodki (naleti na avtomobile, povoženja) so med glavnimi vzroki za počasno vožnjo in zamude tudi v notranjem prometu, medtem ko okvare potniških vozil kot samostojni dejavnik po trditvah SŽ-ja niso med glavnimi vzroki za zamude.

Med potniki je veliko negodovanja tudi zaradi nerazumnih voznih redov, saj vlaki na ciljne postaje prihajajo, na primer, ob 8.03, ko bi moral biti potnik, ki se vozi na delo, že na svojem delovnem mestu, odhajajo pa, na primer, ob 14.55, kar pomeni, da mora potnik za pot domov dalj časa čakati na drugi vlak.

Železnice ta očitek zavračajo in kot primer navajajo relacijo Zasavje-Ljubljana. Iz Zasavja se na delo v prestolnico (tako kot z Gorenjske) vozi veliko ljudi. Med 7.03 in 8.03 iz te smeri pripelje sedem vlakov, med 14.55 in 15.45 pa se jih proti Zasavju odpelje pet. Vendar pa priznavajo, da ob trenutni ponudbi ne morejo zadovoljiti prav vseh potreb potnikov, saj lahko storitve izboljšajo le z večjim številom vlakov na časovno enoto, kar je spet povezano s številom obstoječih vozil in progovnimi kapacitetami.

Vlak proti Benetkam so ukinili Italijani
Pred kratkim je Slovenija izgubila tudi nekaj mednarodnih linij. Tako edini vlak v Benetke odpelje nekaj pred tretjo uro zjutraj, preostale povezave pa so ukinjene. Na SŽ-ju so povedali, da je bila povezava z Benetkami ena od strateških usmeritev Slovenskih železnic ob nakupu italijanskih vozil "pendolino", progo pa so enostransko ukinili na italijanski strani. "Prav tako so Italijani enostransko ukinili popoldansko povezavo. Ob teh ukrepih smo ostro protestirali tudi na ravni mednarodnih železniških institucij," so pojasnili na SŽ-ju in dodali, da sami niso ukinili nobene linije in da kratkoročno takšnega posega ne predvidevajo.