ponedeljek, 14. januar 2019

[Železniška zgodovina] Vračanje električnih vlakov v Varšavo po drugi svetovni vojni

Po prvi železniški povezavi, ki jo je decembra 1936 upravljala električna vlečna enota (EZT) na progi od Pruszkowa do Otwocka, je sedež sedanje PKP predvidel nadaljnja elektrifikacijska dela naslednjih prog, ki potekajo iz Varšave kot del širitve železniškega vozlišča Varšava (WWK).

Nato so načrtovali elektrifikacijo linije Mińsk Mazowiecki - Błonie, linijo Radom, obodno linijo itd. Na žalost je izbruh druge svetovne vojne več let preprečil izvajanje teh ambicioznih načrtov, čeprav so Nemci med vojno obnovili vlečno omrežje, ki so ga vojne operacije uničile avgusta 1939. in načrtovali so celo majhno podaljšanje. Vendar se je končalo le z načrti. 

Vojna zgodovina električnih vlakov

Skoraj ves čas vojne sta dve vrsti Pruszków - Otwock in Varšava - Mińsk Mazowiecki služili EZT tipa E-91 (povojno oznako EW-51), večinoma zgrajeno na Poljskem pod licenco angleške družbe "English Electric Co." Ltd v tovarnah HCP v Poznańu, Lilpopu, Rau Loewenstainu in tovarni L. Zieleniewski.

Po različnih virih je PKP avgusta 1939 imela približno 75 vlakov tipa E-91 s tremi avtomobili in približno 20 električnih lokomotiv tipa EL100 in EL200 (povojna oznaka EP01). Tudi med vojno so Nemci ukradli več kot polovico E-91 in skoraj vse lokomotive. Leta 1941 je WWK služil približno 30 artiklov E-91. Več komponent motorja EZT je bilo spremenjenih v lokomotive za potrebe servisiranja vlakov na dolge razdalje, ki potujejo skozi tunel diametralne črte. 

Izbruh vstaje v avgustu 1944 je onemogočil obratovanje železniškega voznega parka na progi Otwock - Pruszków, čeprav je skoraj do novembra 1944 deloval na poti Dw. Zachodni - Pruszków, med drugim s prevažanjem več sto tisoč prisilnih prebivalcev Varšave, ki so prisiljeni oditi iz mesta, do tranzitnih taborov v Ursusu in Pruszkowu.

Verjetno je bil sredi novembra 1944 ves EZT E-91, ki je ostal na levem bregu reke Visle, parni stroji vlekli v Katovice, kjer so stali na stranski stezi skoraj do konca leta 1945 in čakali na rekonstrukcijo WWK. Del EZT (verjetno štiri depoji), ki so ostali na desnem bregu na dan izbruha upora v skladišču v Grochowu, je na srečo preživel vojno. 

Obnova linij in ezt

Skoraj vzporedno z ustanovitvijo urada za obnovo kapitala januarja 1945 je bil na Ministrstvu za promet ustanovljen Direktorat za obnovo WWK. Ena od prvih nalog je bila, da se komunikacijske naprave v državo vrnejo pred letom 1939 čim prej, vključno z rekonstrukcija mostov, diametralnih viaduktov in zagon elektrificirane komunikacije. Že leta 1945 je bila mogoča enosledna povezava obeh bregov Visle preko železniškega mostu pri Citadeli. Rekonstrukcija in začetek obratovanja predora in diametralnega mostu zaradi velike škode (vključno s porušenim tunelom, razpihanimi viadukti in mostom) je bila načrtovana leta 1946 na začetku leta 1947. Vendar pa je zaradi kompleksnosti del in nekaterih odsekov predora skoraj popolnoma rekonstrukcije ni bilo mogoče začeti uporabljati na načrtovan datum. Predor in most sta bila dana v uporabo šele 23. junija 1949.
Januarja 1946 je direktorat za rekonstrukcijo WWK objavil, da bo verjetno v maju obnovljeno gibanje električnih vlakov na relaciji Warszawa Wschodnia - Otwock, nekoliko kasneje pa na progi Varšava zahod - Pruszków. Čeprav je bilo načrtovano, da bo na Pruszków začela črta, ki je bila zgrajena ali prilagojena za potrebe potniškega prometa, na delih proge razkladalne postaje na začasni glavni železniški postaji Towarowa, ki naj bi se začela uporabljati v začetku julija 1946. 

Danes je težko verjeti, vendar le v Pol leta (od januarja do julija) so bile zgrajene ne le tirne proge, ponekod je bila postavljena nova proga, ampak je bilo razširjeno celotno nadzemno omrežje in obnovljen del električnih podstanov, vključno s prenovo relejne postaje v Otwocku.

Priče o ponovnem

vklopu električne vleke Januarja 1946 so v delavnici za obnovo grochów obnovili prvo od štirih EZT, ki je bilo zaključeno konec junija 1946. Medtem je bil naročen celoten elektrificirani odsek od Dw.Wschodni do Otwocka. V noči s 9. na 10. julij 1946 so bile načrtovane prve testne vožnje dveh prenovljenih skladišč E-91. Udeležili so se jih tudi novinarji iz varšavskih dnevnih časopisov. Tukaj so odlomki iz reportaže novinarja "eycie Warszawy":

"Ob 18:30 je" Grozljiva "lokomotiva prišla v delavnico Grochów, da bi odpeljala dva električna vlaka za testno vožnjo v Otwock. Za zdaj ni napetosti v zgornjem omrežju, zato je potrebno uporabiti stari način - vleka pare za potovanje od delavnice do mesta preskusa. Za dober tok bo povezan od 13. julija, ko se bo začel normalni potniški promet. 

Vodja elektrotehnične delavnice nas vodi Zaremba, predaja dva EZT E-91 vodji inženirja elektrarne Ing. Manko. 

Prišli smo v Otwock okoli 20.00, vendar ne moremo začeti pred potjo od vlakov, ki vozijo po urniku, to je okoli 0,45 ure. Medtem obiskujemo "srce" električne vleke Varšava-Otwock, usmerniške podpostaje in transformatorje.
- električna energija visoke napetosti 35 tisoč Volt teče do nas na visokonapetostnih žicah iz Jeziorne skozi Mirków - pojasnjuje Eng. Skwarski - izmenični tok z napetostjo 35 tisoč V se mora pretvoriti v enosmerni tok. Uporabljen bo samo za vožnjo vlaka. Naš pogovor slišijo lokalni prebivalci, ki jih je postaja v Otwocku privabila dolgo nevidna rumeno-modra EZT. Starejši gospod, pokrovitelj, ki je izšel iz pogovora, je poln občudovanja in spoštovanja do dela poljskih železnic. Ponosno kaže, da delajo za njegovega sina.

Lastnik bližnje restavracije "Warszawianka", ki ne verjame v varnost vožnje s tem sredstvom za premikanje, se zdi nekoliko drugačna v zvezi z zagonom elektrike. Počakala bo en teden, dokler se drugi ne bodo potrudili, kajti če se bo žica zlomila ... Po močni argumentaciji vodje elektrostacije - odstopi in obljublja, da bo uporabil vlak takoj po zagonu. 

Bilo je 0,45 ure. Zadnji vlak za Lublin je umrl v temi. Zdaj je naša prva poskusna vožnja na poti. Na zelenem signalu se naš vlak premakne in v trenutku se pospešimo z visoko hitrostjo, približno 90 km / h, skozi temo noči, ki sije v luči žarometov s tirnicami. Postopek se konča ob treh zjutraj. Postaja izključi električno energijo. Odjemniki toka avtomobila se spustijo in luči na vlaku ugasnejo.

V trenutku pride parni stroj, ki nas pripelje nazaj na delavnice v Grochowu. - V nedeljo gremo za dobro - Brigadirji pravijo - No, kaj? Preizkušeno, urednik? 

To se je dejansko izkazalo. Brigadirji: Sepetowski, Stachowicz, Popielczyk, Bielec, Dziak in vodja Mańko so lahko zadovoljni drug z drugim. " 

Na začetku samo od Otwocka do vzhodne Varšave
. East. Po svečanem posvetu vlaka je Fr. prelate de Ville, župnik sv. Florian, minister za komunikacije Jan Rabanowski prečka trak. Trenutek kasneje je velika skupina povabljenih gostov prišla na poseben vlak in odšla proti Otwocku.

V noči s 13. na 14. julij 1946 je začel veljati nov vozni red, v katerem so bili prvič po drugi svetovni vojni na relaciji East Dw - Otwock postavljeni štirje pari EZT. Čeprav je njihova uvedba bistveno povečala število vlakov na progi, so poleg EZT šteli tudi štiri pare vlakov, vsako uro in 10 minut. V urah konic komunikacije je bila vrstica v eni smeri približno 35 minut. Z uvedbo drugega EZT E-91, prenovljenega v HCP v Poznańu, ki je konec leta 1946 prišel v Varšavo, jim je celo uspelo skrajšati cikel na 15 minut.
Po začetku uporabe tunela in prečnega mostu leta 1949 je EZT od 1. julija začel redno obratovati na relaciji Pruszków - Otwock. Vendar pa je bila njihova taktika vzdolž celotne poti, tudi v času hitenja, spet več kot 1 uro. Šele uvedba švedskega EW54 leta 1950 je omogočila odpravo parnih vlakov iz primestnega prometa v naslednjih letih.