torek, 18. februar 2020

[KNJIGA] MOTORNIKI NA NAŠIH TIRIH

ŽELEZNIŠKA VOZILA NA MOTORNI IN ELEKTROMOTORNI POGON V SLOVENIJI
Avtor: Marko Košir; soavtorja: Mladen Bogić, Josip Orbanić
O železnici in železniških vozilih je na voljo ogromno tiskanih in elektronskih virov. Nekaj jih je tudi v slovenščini. Vendar pa v knjigi predstavljena vozila niso nikjer celovito predstavljena. Pravzaprav je veliko virov o motornih vlakih (motornikih), Diesel in Diesel-električnih ter o električnih lokomotivah zelo pomanjkljivih ali pa jih sploh ni. Po drugi svetovni vojni smo bili v Sloveniji velikokrat mačehovski do arhiviranja tehniške dediščine in do njenega ohranjanja.
Prvi »vlak« na električni pogon leta 1879 (Kozinc, ER, št 1 do 4, 2001)
Prvi Siemensov vagonček z električnim pogonom je bil atrakcija na razstavi v Berlinu leta 1879. Potem pa je minilo kar nekaj desetletij, ko so se pojavile prve lokomotive na železniških progah. Razlogi za to so bili različni, poglavitni pa je bil ta, da so iskali primerno vrsto napajalnega toka in elektromotorje dovolj velikih moči za pogon in vleko vlakov. Drugi razlog, ki je pogojeval uvedbo električne vleke, je bila razlika v samooskrbi s premogom v posameznih državah.
Pri nas je do danes knjigo o elektrovleki napisal le docent dr. Josip Orbanić, upokojeni prometni strokovnjak na Slovenskih železnicah.  V knjigi so navedena in dopolnjena nekatera poglavja iz te knjige. Opis sistemov električne vleke in osnova za zgodovinski pregled dogodkov na področju razvoja vozil z dizelskim in električnim pogonom sta delo soavtorja Mladena Bogića, upokojenega ravnatelja Muzeja Slovenskih železnic iz Ljubljane.

S skupnimi močmi treh soavtorjev je nastala knjiga, ki na področju prvih dizelskih motornikov orje ledino in v nekaterih trditvah temelji na najbolj verjetnih predvidevanjih, le-ta pa se na koncu v celoti ujemajo s stanjem leta 1964. V tematiko nas uvede prvo poglavje, ki razlaga nekatere strokovne pojme in nekatere elektronske naprave v sodobnih železniških vozilih. Zaključuje ga tudi natančna razlaga označevanja motornikov in lokomotiv na nekdanjih Jugoslovanskih in Slovenskih železnicah, kar je še posebej pomembno, saj prihaja zaradi nepoznavanja označevanja do številnih napak pri razlagi in definicijah, ki so jih polni različni naslovi z železniško tematiko na spletu. Poglavje zaključi kratek pregled drugih prevoznikov, ki vlečejo vlake iz Luke Koper v različne smeri.
Knjiga natančno predstavi tudi druga tirna vozila, ki so jih uporabljali v slovenskih rudnikih, tovarnah in industrijskih obratih. Ni namenjena samo strokovnjakom, temveč  je napisana razumljivo tudi za ljubitelje železniške tematike.

Novi motornik FLIRT – SŽ 610, ki prihaja v uporabo v letu 2020.
Knjiga velikosti 15,5 x 22,5 cm obsega 280 strani in je trdo vezana. Besedilo podpira obilica črno-belih in barvnih fotografij ter preglednice in sheme. Prodajna cena je 25,00€, založnik je Založba PRO-ANDY, Andrej Ivanuša, s.p., Maribor. Knjiga je izšla s pomočjo donacije Slovenskih železnic. Več o knjigi in naročilo na internetni strani: http://www.proandy-sp.si/motorniki.html