Ko so se električni vlaki ETR 563 leta 2015 pojavili na furlanskih regionalnih progah, so predstavljali dih sodobnosti za lokalni javni železniški promet.
Te vlake družine Civity, ki jih je zgradilo špansko podjetje Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), je kupila regija Furlanija-Julijska krajina, da bi izboljšala ponudbo regionalnih in čezmejnih povezav s Slovenijo, zagotovila udobje, dobre zmogljivosti in sodobne tehnične standarde.
Deset let kasneje: konvoji so se ustavili in vandalizirali
Desetletje kasneje pa so se razmere korenito spremenile.
Več mesecev je bilo več enot skupine ETR 563 rezerviranih na neelektrificiranem območju postaje Centrale v Trstu, skupaj z vagoni za srednje razdalje in različnimi E.464. Zbrane slike in pričevanja prikazujejo vlake z vidnimi napisi in grafiti ob straneh, kar je znak dolgotrajne zapuščenosti in delovanja vandalov.
Lokacija vlakov - zunaj elektrificiranega omrežja, daleč od najbolj operativnih tirov - kaže, da to ni preprost tehnični postanek ali trenutek zaradi vzdrževanja. Trajanje tega zastoja prav tako krepi hipotezo, da vozila niso več vključena v običajne izmene dolžnosti.
Hipoteze o zgodnjem umiku
Ker nimamo uradnih informacij, je mogoče oblikovati le hipoteze.
Najverjetneje je, da so bili ETR 563 postopoma odloženi zaradi njihove zamenjave z novimi vlaki, ki jih je kupila regija Furlanija-Julijska krajina kot del načrta za obnovo voznega parka.
Zato bi šlo za predčasen umik, morda zaradi visokih stroškov vzdrževanja ali strateških odločitev, povezanih s standardizacijo železniškega voznega parka.
ETR 563 se je odlikoval po nekaterih posebnih tehničnih značilnostih, namenjenih zagotavljanju interoperabilnosti s slovenskim omrežjem in po sposobnosti prilagajanja mešanim progam. Vendar pa je ravno ta posebnost srednjeročno morda otežila njihovo upravljanje obratovanja in vzdrževanja.
Redka in že zapostavljena dediščina
Poleg praktičnih razlogov je presenetljivo videti tako sodobna in razmeroma mlada vozila, ki so že ustavljena, odložena in vandalizirana. ETR 563 so pravzaprav redka prisotnost na italijanski železniški sceni: poleg furlanskega voznega parka ima le Ferrotramviaria v Apuliji nekaj primerkov.
Zato njihovo postopno izginotje iz regionalnih prog ne predstavlja le operativne izgube, temveč tudi grenko sporočilo za navdušence in tiste, ki so v teh vlakih videli simbol oživitve lokalnega železniškega prometa.
Medtem ko čakajo na uradno potrditev, ostaja podoba konvojev, ki so v nekaj letih iz vodilne ladje regionalne flote postali nepremične razbitine, prepuščene na milost in nemilost času in urbanemu propadanju.