TRST – Srednjeevropska pobuda (CEI) je v sodelovanju s stalnim sekretariatom prometne skupnosti v petek, 8. novembra, v Trstu zbrala deležnike, da bi razpravljali o pospeševanju regionalnega povezovanja z okrepljenimi potniškimi železniškimi storitvami na relaciji Trst–Ljubljana–Zagreb–Beograd in po zahodnem Balkanu.
Na dogodku so bili predstavljeni rezultati študije, ki so jo izvedli strokovnjaki z Univerze Politecnico Milano, ki opisuje priložnosti in izzive za krepitev železniške povezave med srednjo in jugovzhodno Evropo. Dogodek, ki je potekal v Izvršnem sekretariatu CEI, je združil visoke predstavnike iz Italije, Slovenije in Hrvaške ter visoke predstavnike železniških operaterjev z Zahodnega Balkana.
Govorci so v svojih uvodnih besedah poudarili bistveno vlogo izboljšanih železniških storitev pri napredku strategije trajnostne in pametne mobilnosti EU, zlasti na Zahodnem Balkanu, drugi pa so orisali možne rešitve in priložnosti.
»Naša mesta moramo znova povezati z vlakom – kar je bilo mogoče 200 let, bi moralo biti dosegljivo danes. Posodobitev infrastrukture že poteka, kupujejo se novi vlaki, storitve pa izboljšujejo z digitalnimi rešitvami. Toda za resnično preobrazbo potovanja po železnici se moramo osredotočiti na reforme, ki izboljšujejo varnost, zagotavljajo interoperabilnost in poenostavljajo mejne prehode. Medtem ko si prizadevamo za te dolgoročne cilje, bi lahko začeli s pilotnim projektom – uvedbo železniških storitev, ki bi povezovale Avstrijo, Italijo, Slovenijo, Hrvaško in regijo jugovzhodne Evrope – kar bi omogočilo nemoteno in učinkovito železniško potovanje po vsej regiji na dosegu roke,« Direktor Stalnega sekretariata prometne skupnosti Matej Zakonjšek je poudaril.
Po uvodnih besedah je bila predstavljena študija o priložnostih in izzivih obnove železniškega potniškega prometa na relaciji Trst – Beograd. Študija ugotavlja, da obstaja dobro tržno povpraševanje na poti, ki povezuje 6,6 milijona ljudi in ustvari 93,8 milijarde BDP. Prav tako, da so strateške naložbe, posodobljene prakse vzdrževanja in ciljne nadgradnje infrastrukture bistvenega pomena za izboljšanje potniških železniških storitev in skrajšanje časa potovanja v regiji.
Ključna priporočila študije vključujejo izboljšano usklajevanje med zainteresiranimi stranmi, obnovo voznega parka in poenostavitev prehajanja meja na mejah EU in zunaj EU za večjo učinkovitost. Usklajevanje s standardi EU, zlasti s četrtim železniškim svežnjem, je ključnega pomena za uskladitev politik po vsej regiji. Poleg tega bi morala imeti vsaka glavna železniška pot prilagojeno strategijo za optimizacijo frekvence, multimodalne integracije in vzorcev ustavljanja na podlagi potreb uporabnikov. Poti z velikim povpraševanjem, kot so München–Dunaj–Ljubljana–Zagreb–Beograd, Budimpešta–Beograd in Trst–Ljubljana–Zagreb–Beograd, kažejo velik potencial, druge pa zahtevajo strategije za izboljšanje finančne sposobnosti preživetja. Nadgradnja potniške izkušnje z udobjem na vozilu, informacijami v realnem času in izboljšavami dostopnosti, skupaj z učinkovito tržno strategijo, lahko privabi več uporabnikov in železnico spremeni v konkurenčno alternativo drugim načinom prevoza.
Na podlagi izsledkov študije so na okrogli mizi, na kateri so sodelovali ključni predstavniki železniške industrije iz regije jugovzhodne Evrope in sosednjih držav članic EU, razpravljali o krepitvi potniških železniških povezav v jadransko-jonski regiji.