Na dnu nedavne napovedi Trenitalie o ponovnem zagonu storitev med Parizom in Milanom prek Modane je bila pomembna novica: podjetje uvaja štiri dnevne vlake med Parizom in Marseillom.
Ta širitev še zdaleč ni manjša podrobnost, temveč poudarja drzne ambicije podjetja Trenitalia na evropskem železniškem trgu. V Franciji se italijanski državni operater pozicionira kot mogočen konkurent SNCF, ki izpodbija njegovo prevlado na ključnih progah za visoke hitrosti. S svojimi storitvami v Milano in Marseille Trenitalia ne le izboljšuje povezljivost, temveč tudi preoblikuje konkurenčno pokrajino zahodnoevropskega železniškega prometa.
Podjetje ima zdaj devet svojih vodilnih vlakov Frecciarossa 1000, ki so odobreni za obratovanje v Franciji, z dvema dnevnima odhodoma med Parizom in Milanom, ki naj bi se začela takoj, ko se bo železniški predor Fréjus ponovno odprl konec marca.
Strategija podjetja Trenitalia je še posebej zanimiva zaradi njenega potenciala za povezovanje storitev v Španiji, Italiji in Franciji. Prek svoje španske hčerinske družbe Iryo že tekmuje z Renfejem na trgu hitrih vozil. Če bo Trenitalia uspela povezati svoje španske, italijanske in francoske operacije, bi lahko ustvarila brezhiben železniški koridor, ki bi se raztezal po južni Evropi.
Vpogled v to strategijo je mogoče videti v njeni hčerinski družbi Treni Turistici Italiani, ki je napovedala štiri tedenske poletne povezave iz Milana v Nico in St Tropez. (Ker St Tropez nima železniške postaje, se lahko storitev konča v St Raphaëlu – ali pa se morda celo nadaljuje v Marseille, kot je nekoč storila zdaj že neobstoječa hčerinska družba Trenitalia Thello.)
Medtem poročila kažejo, da bo Trenitalia letos poleti razširila svojo mrežo še bolj vzhodno v Slovenijo, napovedani pa so bili tudi načrti za širitev na Nizozemsko v prihodnosti.
Teoretično hitra rast Trenitalie v Franciji odraža širši trend liberalizacije in povečane konkurence v evropskem železniškem prometu.
V praksi pa je konkurenca v veliki meri prevzela obliko enega državnega operaterja, ki posega v najbolj donosne poti drugega. Z redkimi izjemami je resnična tržno usmerjena konkurenca še vedno izmuzljiva.
Sprašujemo se, kako se davkoplačevalci v eni državi počutijo glede subvencioniranja nižjih vozovnic za potnike v drugi - neizogibna posledica operaterjev, ki jih podpira država, ki se potegujejo za čezmejni tržni delež.
Za tiste, ki jih zanimajo zapletenost voznih redov:
Na poti od Pariza do Marseilla bodo upravljali vlaki Frecciarossa 1000 podjetja Trenitalia z načrtovanim časom odhoda iz Pariza ob 0555, 1115, 1426 in 1904, ki se bodo iz Marseilla vrnili ob 0652, 0953, 1540 in 1849. Storitve se bodo začele 15. junija in se ustavile v Lyon St Exupéry, Avignon TGV in Aix en Provence TGV. Čas potovanja bo približno 3 ure in 20 minut.
Zavedamo se, da bo Trenitalia od 15. junija upravljala Frecciarossa 1000 med Milano Centrale in Ljubljano, pri čemer bo zapustila 1515 kot EC 139 in se vrnila ob 0655 kot EC 136.