Projekt drugi tir je zamišljen in predstavljen transparentno, z dobro finančno konstrukcijo, ki kar najmanj bremeni naše davkoplačevalce, je strokovno in politično premišljen in smo ga končno zadnji hip pognali v tek," se je še nedavno hvalil predsednik vlade, ki opravlja tekoče posle, Miro Cerar glede slabo milijardo evrov težke investicije v drugi tir Divača-Koper. A začetek gradnje se je za odhajajočo Cerarjevo vlado očitno začel po najslabšem možnem scenariju. Prvi kilometer drugega tira, poimenovan tudi izvlečni tir, bo namesto s pogodbo določenih 5,9 milijona evrov dražji za 1,3 milijona evrov brez davka na dodano vrednost.
Kolektor bo izvajal tudi pripravljalna dela
Na direkciji za infrastrukturo so Financam priznali, da so zaradi dodatnih del s konzorcijem gradbincev, ki ga vodi Kolektor Koling in ki je bil na razpisu izbran za najugodnejšega, sklenili aneks v vrednosti 1,3 milijona evrov brez davka na dodano vrednost. Aneks je direkcija za infrastrukturo, ki jo vodi Damir Topolko, javnosti znan iz afere Maketa drugega tira, sklenila 22. junija s konzorcijem izvajalcev, Kolektorjem Kolingom kot vodilnim partnerjem ter Kolektorjem CPG in CGP. Aneks, ki gradnjo izvlečnega tira draži za četrtino, naj bi bil potreben zaradi stroškov, ki so nastali pri nadgradnji obstoječega tira. Podražitev izvlečnega tira z aneksom, ki spominja na prakso gradnje vseh največjih infrastrukturnih projektov v Sloveniji, je zanimiva tudi v luči dejstva, da je bilo podjetje Kolektor CPG, skupaj s podjetjem Euroasfalt BiH, že izbrano za izvedbo pripravljalnih del za drugi tir. Celotna vrednost pripravljalnih del, ki jih bosta izvajali omenjeni podjetji, znaša sicer 52,2 milijona evrov. Večino teh sredstev, natančneje 44,3 milijona evrov, je Slovenija dobila iz evropskih virov. Cerar je junija napovedal, da bi se pripravljalna dela lahko začela ta mesec.
Načrtovano je, da se bodo pripravljalna dela za drugi tir začela po uskladitvi naložbenega programa, ki so ga pripravili v projektnem podjetju 2TDK in je podlaga za začetek pripravljalnih del še pred uveljavitvijo zakona o drugem tiru. Po uskladitvi in potrditvi naložbenega programa bo direkcija za infrastrukturo kot nosilec projekta pred uveljavitvijo zakona o drugem tiru aktivirala pogodbo z izvajalcem, s čimer bi lahko začeli gradnjo dostopnih cest.
Na ministrstvu za infrastrukturo smo želeli včeraj preveriti, kdaj se bodo predvidoma začela pripravljalna dela in ali je bil naložbeni projekt že usklajen, na direkciji za infrastrukturo pa, ali je bila že aktivirana pogodba z izvajalcem pripravljalnih del. Oboji so se zavili v molk.
Kovačič bo blokiral evropska sredstva
Zapletlo pa se bo, kot kaže, tudi z uveljavitvijo zakona. Državna volilna komisija (DVK) je v četrtek sprejela poročilo o izidu glasovanja na ponovljenem majskem referendumu o zakonu o drugem tiru. Za je glasovalo 49,94 odstotka, proti pa 50,06 odstotka volivcev. Ker kvorum 20-odstotne udeležbe ni bil dosežen, zakon ni zavrnjen. Izid referenduma je bil v uradnem listu objavljen včeraj, a glavni nasprotnik vladnega načrta gradnje drugega tira Kovačič ima čas, da do ponedeljka vloži pritožbo. Od tega, kdaj bo uveljavljen zakon o drugem tiru, pa je odvisno, kdaj bo Slovenija lahko začela črpati že odobrena sredstva v višini 109 milijonov evrov za gradnjo osmih tunelov na dobrih 17 kilometrov dolgi trasi. Sporazum za črpanje omenjenega denarja je bil podpisan konec maja, nepovratni evropski denar pa bo dostopen šele, ko bo uveljavljen zakon o drugem tiru.