V družbi SŽ-Potniški promet, d. o. o., nadaljujemo z intenzivno modernizacijo voznega parka, s katero krepimo kakovost, zanesljivost in konkurenčnost železniškega potniškega prometa. Danes smo z izbranim dobaviteljem podpisali pogodbo za nabavo 20 novih potniških vagonov, ki bodo namenjeni izvajanju notranjega in mednarodnega potniškega prometa in bodo ključno prispevali k uresničevanju dolgoročne strategije razvoja družbe.
Z izbranim dobaviteljem je bila podpisana tudi pogodba za nabavo štirih novih interoperabilnih električnih lokomotiv Siemens Vectron, namenjenih vleki mednarodnih potniških vlakov. Lokomotive bodo opremljene z najsodobnejšim varnostnim sistemom ETCS in bodo omogočale delovanje v osmih državah (Sloveniji, Avstriji, Hrvaški, Madžarski, Srbiji, Nemčiji, Češki in Italiji, do Trsta), brez potrebe po menjavi na mejnih postajah. Njihova najvišja hitrost bo 200 kilometrov na uro, kar bo omogočilo hitrejše in učinkovitejše povezave med državami.
Posodobitev za večjo konkurenčnost in boljšo uporabniško izkušnjo
Namen investicije je delna posodobitev obstoječega voznega parka in krepitev konkurenčnega položaja podjetja v mednarodnem prometu ter zagotavljanje hitrih povezav do večjih mest, ki bodo preusmerjale potnike s cest na železnico in s tem prispevale k razogljičenju prometa.
Posebna pozornost je namenjena dostopnosti. Večnamenski vagoni bodo ponujali tri mesta za gibalno ovirane osebe, prostor za 12 koles, info točko in bistro oddelek z mizicami, ki bo obogatil izkušnjo potovanja z udobjem in možnostjo sproščenega druženja. Vsi vagoni bodo prilagojeni tudi za slabovidne, slepe ter osebe z okvaro sluha. Ker bodo novi vagoni kompatibilni z obstoječimi vagoni, bomo lahko v tudi v vlakih, ki vozijo v »klasični sestavi« (lokomotiva in vagoni) zagotovili vsaj en večnamenski vagon, ki ima ploščad za dostop gibalno oviranih oseb.
Novi potniški vagoni bodo opremljeni za obratovanje v več evropskih državah (Slovenija, Hrvaška, Madžarska, Avstrija, Nemčija, Srbija, Češka, Slovaška), kar bo omogočilo neprekinjene mednarodne povezave brez prestopanj ter večjo zanesljivost in razpoložljivost storitev.
Novi vagoni (15 sedežnih in 5 večnamenskih) bodo potnikom omogočali potovanje s hitrostjo do 200 km/h ter zagotavljali visoko raven udobja. Vagoni bodo klimatizirani, opremljeni s sodobnimi sedeži za udobna potovanja na daljših relacijah, z Wi-Fi povezavo, s potniškim informacijskim sistemom, z LED prikazovalniki, rezervacijskim sistemom ter vtičnicami in USB-A/USB-C priklopi pri vsakem sedežu. Vgrajen bo tudi sistem za štetje potnikov in prikaz zasedenosti sedežev, mest za kolesa in prostorov za invalidske vozičke v realnem času.
Z nabavo novih lokomotiv pa bo družba povečala avtonomnost pri izvajanju mednarodnega prometa, omogočila vožnjo do 200 kilometrov na uro brez menjave lokomotiv na mejah ter znižala stroške električne energije in vzdrževanja. S tem bo izboljšana konkurenčnost storitev in okrepljena vloga družbe v mednarodnem železniškem prometu.
Miha Butara, direktor SŽ – Potniški promet je ob podpisu pogodb povedal: »Izjemno sem vesel, da smo danes podpisali pogodbo za nakup štirih novih lokomotiv in dvajsetih sodobnih potniških vagonov. Ta korak je za nas izjemno pomemben, saj imamo jasne cilje – postati glavna prestopna točka v mednarodnem prometu med jugovzhodno Evropo ter zahodno in severno Evropo. Z novimi voznimi sredstvi bomo še bolj konkurenčni v mednarodnem prometu, v prihodnjih letih pa načrtujemo tudi novo investicijo v 45 novih vlakov, ki bo sledila prenovljenim in izboljšanim voznim redom. Ob tem se iskreno zahvaljujem Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo ter ministru g. Bojanu Kumru za vso podporo in zagotovitev sredstev iz podnebnega sklada. Z jasno vizijo zasledujemo naše cilje, da postanemo sodoben in učinkovit potniški promet.«
Minister za okolje, podnebje in energijo, mag. Bojan Kumer:»Javni potniški promet ne izboljšujemo z obljubami, ampak z naložbami. Iz Podnebnega sklada že danes financiramo približno 126 milijonov evrov za nove vlakovne kompozicije Stadler, dodatnih 43 milijonov evrov pa namenjamo za mednarodne vlake – za lokomotive in vagone –, da bodo čezmejne povezave hitrejše, zanesljivejše in konkurenčnejše. Hkrati nadgrajujemo železniško omrežje na koridorskih in regionalnih progah, izboljšujemo digitalne rešitve ter pripravljamo zakonodajo za bolj dostopno infrastrukturo. Naš cilj je preprost: več ljudi v javnem potniškem prometu, nižji stroški mobilnosti in manj pritiska na okolje.«
Izvršni direktor Skupina Magyar Vagon, dr. László Ludvig je poudaril, da bo ta izvozni projekt za Slovenijo omogočil skupini Magyar Vagon, da se uveljavi ne le na domačem trgu, temveč tudi mednarodno z domače razvito serijo vagonov IC+. Cilj visoko usposobljenih inženirjev ter proizvodnih strokovnjakov je povečati tržni delež skupini Magyar Vagon z novim uspešnim referenčnim projektom.
“Siemens Mobility je dolgoletni partner Slovenskih železnic – že 25 let sodelujemo pri razvoju njihovega voznega parka z našimi vlaki Desiro in lokomotivami Taurus. Danes smo skupaj naredili naslednji odločilni korak naprej z uvedbo lokomotiv Vectron – naše najnaprednejše platforme v Evropi. Te lokomotive so zasnovane za prihodnost – z večsistemskim napajanjem omogočajo nemoteno čezmejno delovanje, s sistemom ETCS Baseline 3 izpolnjujejo najvišje varnostne standarde, so dokazano zanesljive, z več kot 2.900 prodanimi Vectroni in več kot 1,2 milijarde prevoženimi kilometri v 20 evropskih državah. Vectroni za Slovenijo bodo omogočali največjo hitrost 200 km/h. Nove lokomotive bodo homologirane za Slovenijo, Italijo, Hrvaško, Madžarsko, Avstrijo, Srbijo, Češko in Nemčijo. Slovenske železnice – Potniški promet delajo odločilen korak k v prihodnost usmerjenim železniškim potniškim storitvam,” je dejala Tanja Kienegger, izvršna direktorica Siemens Mobility Austria.
“Ponosni smo, da podpiramo Slovenske železnice – Potniški promet pri modernizaciji njihovega voznega parka z lokomotivami Vectron. Ta naložba krepi položaj Slovenije v mednarodnem potniškem prometu in odraža našo skupno zavezanost trajnostni, učinkoviti in zanesljivi železniški mobilnosti po vsej Evropi,” je izjavil Aleš Napast, izvršni direktor Siemens Mobility v Sloveniji.
Vlada Republike Slovenije je dne 2. 10. 2025 na 171. redni seji sprejela sklep o Odloku o Programu porabe sredstev Podnebnega sklada za leta 2025 – 2028, ki ga je dne 3. 10. 2025 na podlagi četrtega odstavka 30. člena Podnebnega zakona objavila v Uradnem listu RS, št. 76/25. V okviru izvedbe ukrepa so sredstva namenjena posodobitvi in izvajanju JPP
Investicija je del ukrepov, podprtih s sredstvi Podnebnega sklada, skladno z Odlokom o programu porabe sredstev za obdobje 2025–2028, ki med drugim predvideva posodobitev javnega potniškega prometa. Del sredstev je namenjen sofinanciranju nakupa vlakovnih kompozicij za družbo SŽ – Potniški promet, d. o. o., za izvajanje mednarodnega in notranjega železniškega prometa.
Finančna sredstva za nabavo novih lokomotiv in vagonov za mednarodni železniški potniški promet so na proračunski postavki Sklada za podnebne spremembe predvidena v višini 43.920.000 EUR z DDV. Skupna investicijska vrednost voznih sredstev, skladno s sklenjenimi pogodbami, znaša 97.717.120 EUR z DDV, od tega lokomotive: 25.859.120 EUR z DDV in 71.858.000 EUR z DDV za vagone. Sklad za podnebne spremembe krije 48 % neto vrednosti celotne investicije.
Dobava novih vagonov je načrtovana med junijem in oktobrom 2028, dobava lokomotiv pa med aprilom in majem 2027.
Z današnjim podpisom pogodbe SŽ-Potniški promet uresničuje pomemben korak v smeri sodobnega, trajnostnega in mednarodno konkurenčnega železniškega potniškega prometa ter še naprej krepi svojo zavezanost k izboljšanju potovalne izkušnje za vse potnike.
