četrtek, 19. december 2024

[PL-PKP IC] Dvonadstropni vlaki za PKP Intercity: Ni prototip, ampak najboljša storitev

 "Ne moremo si privoščiti nakupa prototipa. Potnikom želimo ponuditi najboljšo možno storitev in potrebujemo stroškovno učinkovita tirna vozila, ki nam bodo omogočila tekmovanje na razpisih,« pravi Janusz Malinowski, predsednik PKP Intercity. Poudarja, da poljski proizvajalci niso protestirali proti postopku in nimajo izkušenj z gradnjo dvonadstropnih večnamenskih enot.



Oktobra je PKP Intercity objavil razpis za dobavo 42 dvonadstropnih električnih motorjev z njihovo vzdrževalno službo. Postopek vključuje tudi pravico do izbire za naročilo največ 30 dodatnih dvonadstropnih vozil.

Ocenjena vrednost osnovne pogodbe je skoraj 10 milijard PLN bruto, od tega je 55% znesek, namenjen nakupu železniškega voznega parka. Vrednost naročila z možnostjo dodatnih 30 vozil znaša skoraj 17 milijard PLN bruto.

Zakaj PKP Intercity kupuje dvonadstropne večnamenske enote?

"Postopek za dvonadstropne vlake je bil v prejšnjih letih dvakrat razveljavljen pod prejšnjo vlado. Končno je bilo odločeno, da je za izboljšanje konkurenčnosti potrebno kupiti električne motorne enote, zato sedanji postopek ni nova ideja,« pojasnjuje Janusz Malinowski, predsednik uprave PKP Intercity.

"PKP Intercity se je odločil za nakup dvonadstropnih vlakov iz več razlogov. Prvič, če jih ne bo kupil, ne bo pridobil novih potnikov in se bo povečala izključenost iz prometa – naši vlaki se zdaj ne morejo ustaviti na nekaterih postajališčih, ker njihova dolžina bistveno presega dolžino peronov in tega ne bomo spremenili – poudarja Malinowski.

Poudarja, da je v primeru 14-vagonskih vlakov, torej tistih, ki lahko sprejmejo okoli 700-770 potnikov, in skoraj 400-metrskih vlakov, kar 59 % peronov prekratkih. "V dvonadstropni električni večnamenski enoti bomo lahko na krov vzeli 550 ljudi ali 1100 v primeru dvojnega vleke, namestili pa se bomo na tristo metrov dolgo ploščad," pojasnjuje Malinowski.

Učinkovitost bo olajšala konkurenco

Gospodarska učinkovitost takšne rešitve je prav tako izredno pomembno vprašanje. "Za te vlake bodo značilni veliko nižji obratovalni stroški. Prvič, lažji bodo v primerjavi s svojimi kolegi v vagonih in bodo potrebovali manj energije. Ne samo, da bodo cene dostopa in "računi za elektriko" nižji, ampak tudi PKP Intercity ne bo imel stroškov, povezanih z manevri na povratnih postajah," dodaja Malinowski.

Ta dejavnik bo v prihodnosti postal še pomembnejši, saj se bo od leta 2030 PKP Intercity moral soočiti s konkurenco in sodelovati na razpisih. "Nižji stroški poslovanja bodo pomenili možnost ustvarjanja boljših in konkurenčnejših ponudb," poudarja Malinowski.

Odločitev v tretjem četrtletju leta 2025Predsednik

nacionalnega prevoznika opozarja tudi, da končna specifikacija novih vozil še ni določena. V teku so predkvalifikacije, za katere so bila sprejeta tri podjetja (Siemens, Stadler in Alstom). Kmalu bo objavljeno, ali se bodo pogovori z vsemi nadaljevali.

"Po fazi tehničnega dialoga bodo pripravljene končne specifikacije in pogodbene določbe za nakup in servisiranje vozil. Vse to bo sporočeno potencialnim izvajalcem in šele nato bodo predložili končne cenovne ponudbe,« pojasnjuje Malinowski.

Sklicuje se tudi na glasove, ki so se pojavili v medijih, da bodo nove vlake kupili od Nemcev. – Nihče še ni bil izvoljen, tega ne morete reči. V postopku so trije konkurenti, to so podjetja iz različnih držav. Postopek bo verjetno rešen v tretjem četrtletju leta 2025," pojasnjuje predsednik PKP Intercity. "Ne samo, da ne vemo, kdo jih bo dobil, ampak sploh ne vemo, ali bodo vse zainteresirane stranke sčasoma predložile zavezujoče ponudbe," poudarja.

Malinowski dodaja tudi, da nobena od poljskih proizvajalk ni vložila prošnje za sodelovanje v postopku. Čeprav se je Newag pritožil na pogoje, je bil hitro umaknjen. "Poljski proizvajalci so priznana podjetja na evropskem trgu, vendar so specializirani za popolnoma drugačno vrsto voznega parka in nimajo izkušenj z gradnjo električnih dvonadstropnih enot. Z vidika potnikov si ne moremo privoščiti nakupa prototipa, vendar želimo potnikom ponuditi najboljšo možno storitev,« poudarja Malinowski. To ni posebej presenetljivo, saj ima podjetje nekaj izkušenj z oblikovanjem prototipov in doslej niso bili najboljši.