Evropski sistem za nadzor vlakov (ETCS) je začel delovati 1. januarja 2025 na glavnih čeških železniških progah. Ta projekt, ki se bo samo letos izvajal na 622 kilometrih proge, bo revolucioniral varnost in pretok železniškega prometa. PKP Cargo International (družba iz skupine PKP CARGO SA v prestrukturiranju) je pripravljena na upravljanje novega sistema in v celoti pripravljena na izzive, povezane z njegovo implementacijo.
Zaradi vse večjega povpraševanja po potniškem in tovornem prometu se železniški sistemi po vsej Evropi soočajo s številnimi izzivi. Povečanje prometa, potreba po zmanjšanju emisij izpušnih plinov in hrupa, potreba po izboljšanju energetske učinkovitosti ter upravljanje in varnost infrastrukture so le nekatera od vprašanj, ki zahtevajo inovativne tehnološke rešitve. Evropski sistem za nadzor vlakov (ETCS) je odgovor na te izzive.
ETCS je napreden sistem, ki deluje kot "avtopilot" za lokomotive, nadzoruje hitrost vlakov in spremlja gibanje drugih vlakov na progi. Sistem samodejno posreduje v nujnih primerih, s čimer zmanjša tveganje človeške napake ter zagotovi varnejši in nemoten prevoz. To vlakom omogoča, da vozijo v krajših časovnih presledkih in se bolj dinamično prilagajajo spreminjajočim se razmeram na tiru. To pa pomeni prihranek prevoznega časa in boljšo uporabo železniške infrastrukture.
Sistem je del evropskega sistema za upravljanje železniškega prometa (ERTMS), ki se v Evropski uniji široko izvaja in katerega cilj je zagotoviti popolno interoperabilnost železniškega prometa. To pomeni, da se bodo vlaki lahko prosto gibali po tirih različnih držav članic EU, ne da bi se morali ustavljati na mejah ali zamenjati lokomotive ali strojevodje. Sistem ERTMS je bil priznan tudi zunaj EU in se med drugim uporablja v Švici, Mehiki in Ukrajini. Na Poljskem naj bi bilo približno 40 % železniških prog opremljenih z evropskim sistemom za nadzor vlakov. Sprva naj bi se sistem ETCS izvajal na ravni omejenega nadzora. Gre za poenostavljen, omejen, a tudi cenejši nadzorni sistem.
Delo na implementaciji sistema v PKP Cargo International je trajalo skoraj tri leta.
Za začetek se bo januarja letos sistem začel izvajati na naslednjih poteh:
- Česká Třebová - Přerov
- Břeclav - Přerov - Bohumín
- Česká Třebová - Adamov, Modřice - Břeclav, Hustopeče u Brna - Šakvice
- Praha Běchovice - Česká Třebová
Češka je postala prva evropska država, ki je v tako velikem obsegu uvedla ETCS. Delo se je začelo leta 2017. "PKP Cargo International je kot eden vodilnih v sektorju železniškega prometa aktivno vključen v ta proces. Zahvaljujoč tesnemu sodelovanju med Čehi in PKP Cargo SA smo pripravili našo floto lokomotiv in osebja za upravljanje novega sistema. Lokomotive so opremljene s potrebnimi moduli, zaposleni pa so opravili specializirano usposabljanje,« komentira Łukasz Grzesło, predsednik PKP Cargo International.
Od začetka leta je bilo na Češkem izvedenih sedem preskusov obremenitve, da bi preverili pravilno delovanje sistema ETCS in ugotovili morebitne težave. Med njimi je bilo opravljenih 796 voženj vozil pod nadzorom sistema ETCS. Sistem je deloval pravilno 97,36% časa, kar pomeni, da je v povprečju le 3 od 100 vlakov doživelo prekinitev povezave in posledično samodejno zaviranje.
Uvedba ETCS je šele začetek novega obdobja v železniškem prometu. Skupina PKP Cargo International izvaja nadaljnje inovativne projekte, kot je avtomatska digitalna sklopka (DAC), ki bo omogočila nevzdržno povezovanje lokomotiv z vagoni. Zahvaljujoč takšnim naložbam železniški promet postane učinkovitejši, varnejši in okolju prijaznejši.
»S podporo PKP SA bomo še naprej razvijali sodobne rešitve na evropskem transportnem trgu. Ta pristop nam omogoča optimizacijo procesov in krepitev položaja skupine na evropskem trgu, hkrati pa povečujemo kompetence celotne organizacije na področju inovativnih železniških tehnologij," zaključuje Grzesło.
Skupina PKP Cargo International, članica skupine PKP Cargo SA v prestrukturiranju, je ena najpomembnejših družb, ki opravljajo storitve železniškega tovornega prometa v Evropi. Ponuja celovite rešitve predvsem za velika industrijska podjetja v srednji in vzhodni Evropi, predvsem na področju prevoza težkega blaga, kot so premog, jeklo, gradbeni materiali ali izdelki iz avtomobilske, prehrambene in kemične industrije.
Njegove ključne storitve vključujejo železniški promet na dolge razdalje, intermodalni prevoz, železniško špedicijo, stranske poti, gradnjo železniških objektov in storitev proge, najem, popravilo in pranje železniških vagonov, popravilo in vzdrževanje lokomotiv. Srce poslovanja je na Češkem, katerega idealno logistično lokacijo uporablja PKP Cargo International. Deluje po vsej Evropi, kjer zagotavlja celovite transportne, logistične in špedicijske storitve v različnih panogah in na različnih področjih z uporabo pomembnih evropskih pristanišč in terminalov.
PKP Cargo International ima velik vozni park, ki ga sestavlja več kot 150 lokomotiv in 3.300 vagonov, ki jih uporablja za lastne potrebe in oddaja tretjim osebam. Na Češkem ima lasten odprt intermodalni pretovarjalni terminal Paskov, ki služi 60 železniškim tirom, ima več kot 330 km vleke in zaposluje približno 1.800 zaposlenih. Ključna podjetja v skupini PKP Cargo International so: PKP Cargo International a.s., PKP Cargo International HU Zrt., PKP Cargo International SK a.s., PKP Cargo International SI d.o.o. in AWT ROSCO.