Četudi švicarska družba Stadler še ni dobavila 26 novih, tudi dvonadstropnih vlakov, ki so jih naročili v družbi Slovenske železnice in ki bodo precej posodobili njihov vozni park, so se v slovenskem železniškem prevozniku že odločili povečati naročilo. »Pogajanja o drugem paketu vlakov so se že začela. Do leta 2021 načrtujemo dobavo 52 novih vlakov,« so sporočili iz Slovenskih železnic.
Spomnimo, pogodbo s Stadlerjem za 26 novih vlakov v vrednosti 169 milijonov evrov brez DDV (oziroma 207 milijonov evrov z DDV) so v Slovenskih železnicah podpisali aprila lani. Že ta pogodba je predvidevala možnost naročila še dodatnih šestindvajsetih novih vlakov. Direktor Potniškega prometa Boštjan Koren je v začetku decembra omenil, da bodo to možnost izkoristili, sedaj pa so, kot kaže, dokončno sprejeli odločitev. Naj ob tem spomnimo, da je bila ponudba Stadlerja, sicer edinega ponudnika, ki se je odzval na razpis Slovenskih železnic za dobavo novih vlakov, 29 milijonov evrov (brez DDV) dražja od najvišje sprejemljive ponudbe, a so jo v družbi nazadnje vseeno sprejeli.
Prvi novi vlaki bodo na slovenske železniške tire zapeljali v drugi polovici letošnjega leta, drugo naročilo pa bo realizirano do leta 2021. Celotna investicija, torej 52 novih vlakov, pri čemer Stadler dva vlaka podari, je vredna 335 milijonov evrov (brez DDV).
Tiste vlake, ki jih v družbi za zdaj še ne bodo umaknili iz prometa, bodo prenovili in posodobili, tudi z vzpostavitvijo brezžične internetne povezave v vagonih, je obljubil Koren. Pogodba za vzpostavitev brezžičnega interneta je bila podpisana v začetku decembra. »Cilj je vzpostaviti povezavo na 32 vlakih do konca naslednjega leta,« je dejal Koren, medtem pa bodo novi vlaki z brezžičnim internetom že opremljeni.
Lovijo vlak konkurenčnosti
Na Slovenskih železnicah so namreč že pred časom sprejeli strategijo posodabljanja potniškega prometa, ki predvideva, da bodo po letu 2025 prepeljali okoli 22 milijonov potnikov. Tudi Koren se zaveda, da gre glede na sedanjih 14 milijonov »za velik zalogaj, ampak te številke niso nerealne«. Strategija za dosego tega cilja je med drugim tudi celotna prenova voznega parka do leta 2023. »To pomeni 75 novih vlakovnih kompozicij. Ta trenutek vozni park Slovenskih železnic – Potniškega prometa obsega 119 lokomotiv in 99 vagonov,« so sporočili iz družbe. Flota naj bi torej bila sčasoma manj številčna, a sodobna.
Družba je v minulih letih zaspala na investicijskem področju, saj je predvsem reševala svoje poslovanje. Skupina Slovenske železnice je imela namreč še leta 2010 nekaj manj kot 20 milijonov evrov izgube, v zadnjih letih pa se je vendarle izkopala iz rdečih številk in leto 2017 ob 516 milijonih evrov prihodkov (2,1 odstotka več kot leta 2016) sklenila z 29 milijoni evrov dobička (16 odstotkov več kot leto prej). Hkrati so občutno zmanjšali zadolženost, in sicer z okoli 400 milijonov evrov leta 2010 na 89 milijonov ob koncu 2017 (za 36 odstotkov glede na leto 2016). To je, pravi Dušan Mes, generalni direktor družbe, temelj za cikel naložb, denimo za posodobitev potniških in tovornih vlakov, v prihodnjih petih letih. Od posodobitev si pri železnicah obetajo končno povečanje konkurenčnosti, saj so s 40 let starimi vlaki težko konkurenčni.