Vlak Orient Express, ki so ga nekateri poimenovali tudi vlak
kraljev, je vozil od Pariza do Carigrada, letos pa mineva 130 let od
prve vožnje leta 1883.
To je vlak razkošja, elegance,
prestiža, sanjarjenja ter motiv za filme, kriminalke in ljubezenske
zgodbe. Vlak, ki te popelje nekaj desetletij nazaj v čas, ko ni bilo
hitenja, ko je bilo časa v izobilju.
70 urNa
začetku je bila vožnja večkrat prekinjena, ker proga ni bila v celoti
zgrajena do Carigrada. Tako je vožnja potekala od Pariza, Münchna,
Dunaja do romunskega mesta Giurgiu. Potnike so od tam s trajektom
prepeljali prek Donave na bolgarsko stran v mesto Ruse, kjer so se z
vlakom odpeljali do Varne ob Črnem morju. Od tam so se z ladjo
pripeljali do Carigrada in tako se je njihovo skoraj 70-urno potovanje
končalo.
Dve leti pozneje so spremenili smer potovanja, tako da
je vlak z Dunaja peljal v Beograd, Niš, od tam so potnike peljali s
kočijami do Plovdiva, nato pa so se zopet povzpeli na vlak in se
odpeljali do Carigrada. Leta 1889 pa je vlak že vozil po celotni progi,
ki je bila tako dolga okoli 3.200 km, odvisno, po kateri progi je peljal
vlak. Tako so obstajale tri različice: proga Pariz-Dunaj-Carigrad se je
imenovala "Orient Express". Od leta 1906, ko je bil zgrajen takrat
najdaljši železniški predor na svetu, dolg skoraj 20 kilometrov, je
potekala druga proga po južni strani Evrope prek Milana, Trsta,
Ljubljane, Zagreba, Beograda in naprej do Carigrada. Vlak se je imenoval
"Simplon Orient Express", kot se je imenoval predor, ki je pod Alpami
povezal Italijo in Švico. Tretja smer je potekala prek Züricha,
Innsbrucka, Budimpešte, Bukarešte in Anten do Istanbula.
Tisoč let Hagije SofijeKončna
postaja vlaka Orient Express je imela v svoji burni zgodovini več imen.
Najprej je bil Bizanc še pod Grki, ki so ga ustanovili leta 660 pred
Kristusom, nato se je imenoval Konstantinopel. To ime je mesto leta 324
neuradno dobilo, ko je rimski cesar postal Konstantin I. in ga
poimenoval Novi Rim. Toda med ljudmi se je prijelo ime Konstantinopel
vse do leta 1930, ko je Turčija leta 1923 pod vodstvom Atatürka postala
republika in je čez sedem let uradno spremenila ime mesta v Istanbul.
Ime
Istanbul se je pojavilo že veliko prej, leta 1453, ko so ga osvojili
Turki, a se ni prijelo, kot radi rečemo. Med številnimi zanimivostmi
Istanbula bi izpostavil cerkev Hagijo Sofijo, ki je bila, dokler niso
zgradili katedrale svetega Petra v Rimu, največja katedrala na svetu. In
to kar tisoč let. Hagija Sofija slavi tudi po svoji ogromni
notranjosti, saj meri 8.200 kvadratnih metrov. V Carigradu so v
neposredni bližini železniške postaje zgradili tudi razkošen hotel Pera
Palas, tako da so lahko potniki vrhunsko udobje iz vlaka uživali še
naprej. Pri vsem tem je zanimivo to, da je za večino potnikov bilo v
ospredju samo potovanje, ne pa toliko cilj.
Vlak, dolg 400 metrovVlak
Orient Express je bil sestavljen iz petih vagonov. En vagon je bil
namenjen za prtljago, drugi za hrano in pijačo, tretji je bil jedilni,
vse pa sta spremljala dva spalnika. To je bila nekakšna osnovna
različica, saj so bili vlaki včasih dolgi tudi do 400 metrov. Vagoni so
bili štiriosni, z močno debelo modro črto ob strani in so se imenovali
Pullmann.
Idejo, da bi razkošni vlaki vozili po Evropi, je dobil
George Nagelmacker v Ameriki, ko se je tja zatekel, da bi pozabil na
svojo neuslišano ljubezen. Na potovanju po Ameriki je spoznal Georgea
Mortimerja Pullmana, lastnika razkošnega vagona, pri katerem so se lahko
sedeži spremenili v posteljo. Sklenil je, da bodo tudi po Evropi med
glavnimi mesti vozili vlaki, ki bodo zelo udobni. Tudi Pullman je prišel
na staro celino in v Angliji ustanovil Pullmann Palace Car Company.
Tako so tudi London vključili prek Dovra na britanski strani in smer
Calais–Pariz na francoski strani v sistem prog Orient Express.
Na
prvi vožnji oktobra leta 1883 proti Carigradu je potovalo 40 potnikov.
Vlak je kmalu doživel velikanski uspeh in je bil pravi pojem prestiža.
V službi njenega veličanstvaMed
drugo svetovno vojno je bilo 845 vagonov uničenih in izropanih. Toda
leta 1977 je James Sherwood zbral toliko poguma, da je na dražbi hiše
Sotheby's v Monaku kupil dva dotrajana spalna vagona. Nato je po Evropi
iskal še preostali vozni park in našel 35 vagonov. Po petih letih
prizadevanj in dobrih 16 milijonih evrov stroškov je najprestižnejši
vlak zopet zapeljal po nekoliko spremenjeni in krajši progi od Londona
prek Pariza, Milana do Benetk. Vagoni vlaka so razkošno opremljeni z
usnjenimi sedežnimi garniturami, stene krasijo dragoceni gobelini, ne
manjkajo niti dragoceni lestenci. Za dopolnitev svetovljanskega
razpoloženja restavracija premore bar in pianino.
Vrhunska je
tudi postrežba, ki z gastronomskimi posebnostmi in z dragocenim jedilnim
servisom ter porcelanastimi krožniki z modro črto dajejo potovanju še
večjo enkratnost. Strežno osebje, oblečeno v livrejah, je potnikom
pripravljeno ustreči pri njihovih željah in muhah ob vsakem času. Zato
se tudi od potnikov pričakuje, da pridejo v v razkošno restavracijo na
kosilo in večerjo oblečeni v smokingih in večernih toaletah.
Skrbno
je urejena tudi notranjost kabin z lesenimi intarzijami in bogato
opremo ter kabino za prhanje. Vse to razkošje in prestiž, ki ga nima
nobeno drugo prevozno sredstvo, sta privabila številna znana imena v
različnih obdobjih 120-letne zgodovine z vmesnimi večletnimi
prekinitvami (prva in druga svetovna vojna, zelo uničen vozni park,
različna politična ureditev v Vzhodni Evropi itd.). Na vlaku se je
peljala tudi slavna pisateljica kriminalk Agatha Christie, ki je tu
dobila idejo za znani roman Umor na Orient Expressu. V njem opisuje tudi
dogodek, v katerem je vlak zapeljal v snežni metež in je za več dni
obstal v bližini Slavonskega Broda. V resnici se je to zgodilo 150
kilometrov od Carigrada.
Opevana enkratnost vlaka v vseh pogledih
je dajala navdih tudi Ianu Flemingu. V filmu "Iz Rusije z ljubeznijo" se
tajni agent James Bond znajde v Carigradu in pobegne na Orient Express.
Tudi Alfreda Hitchcocka sta zamikali sanjskost in enkratnost
tega vlaka, saj se je na njem vozila vohunka v filmu The Lady Vanishes.
Roman pisatelja Grahama Greena je imel v ameriški izdaji naslov Orient
Express. Potniki na slavnem vlaku so med drugim bili še Hari Mata Hari
Marlen, Marlene Dietrich, Brigitte Bardot, Isadora Duncan, Gregory Peck,
Liza Minelli ... Zadnja je bila botra ponovno oživljenemu Orient
Expressu leta 1982. Pred drugo svetovno vojno, ko je bila Bolgarija še
kraljevina, je kralj Boris III., kadar je bil na Orient Expressu,
izposloval celo, da je sam vozil lokomotivo po bolgarskem ozemlju in
večkrat pretiraval s hitrostjo.
Orient Express po svetuPregovorno razkošje in
mistični sloves vlaka sta bila razlog, da so načrtovalci tudi v drugih
deželah zemeljske oble začeli sestavljati vlake z vagoni, ki so imeli
vse udobje kot Orient Express in tako potnikom pričarali vzdušje že
davno preteklih desetletij. Naj naštejem nekaj najbolj znanih in
najzanimivejših vlakov.
- V Švici vozi vlak z imenom Ledeniški
ekspres. Vlak ne premore takega razkošja, ima pa razkošje pogledov na
vse strani švicarske krajine. Proga je dolga 290 kilometrov in je zelo
slikovita, saj je na tej progi 291 mostov in 91 predorov, povzpne pa se
do višine 2033 metrov ter med seboj povezuje mondeni zimski središči
Zermatt in St. Moritz.
- Z imenom Orient Express se ponaša tudi
vlak, ki vozi v daljni Aziji med Singapurjem in Bangkokom. Po eksotični
pokrajini vodi 1.200 kilometrov dolga proga.
- V Južnoafriški
republiki so leta 1998 vpeljali Modri vlak, ki vozi med Pretorio in Cape
Townom. Za vrhunsko udobje za samo 84 potnikov skrbi tudi 27 članov
osebja.
- Vlak, ki bi mu po naše rekli Kraljevi Škot, vozi po škotski
pokrajini štiri dni. V tem času potnike razvajajo dobesedno kraljevsko.
Na vlaku ne manjkata niti tipični londonski klub in panoramski vagon.
Poleg glavnih znamenitosti in lepot Škotske vozi vlak mimo oziroma se
ustavi tudi ob destilarnah viskija. Vse to udobje uživa 36 potnikov za
2.500 evrov na osebo.
- Omenim naj še najdaljšo železniško progo na
svetu, to je transibirska železnica, ki je dolga 10.000 kilometrov in
povezuje Moskvo z Vladivostokom. Ta proga je nekaj posebnega, saj prečka
osem časovnih pasov. Potovanje pa lahko traja od sedem do 21 dni.
Udobje na vlaku pa ni kraljevsko. Zato pa angleška turistična agencija v
sodelovanju z ruskimi železnicami omogoča odlično udobje z različnimi
aranžmaji in zasoljenimi cenami od 3.000 do 16.000 funtov.
- Iz
Pekinga v Tibet (Lasa) 5000 metrov visoko vozi vlak, pri katerem imajo
potniki zaradi višine lahko težave. Udobje je bolj špartansko, tako da
so tudi cene nizke. Za skoraj 2.000 kilometrov dolgo progo boste odšteli
od 22 do 78 evrov.
To niso vse znamenite in različno razkošne železniške proge na svetu. Imajo jih tudi v Indiji, Peruju, Ekvadorju, Kanadi ...
Pri
vsem tem opisovanju okoli legendarnega vlaka Orient Express ne morem
mimo tega, kako je ta vlak odmeval tudi pri naših vrlih Gorenjcih.
Haile Selassie v Bohinju?V
tistih časih med obema vojnama se je veliko govorilo in pisalo o
abesinskem negušu Haileju Selassiju, ki je pobegnil v London. Ta je imel
svojega dvojnika v Legatovem Tončku iz Lesc, ki so ga vaščani klicali
kar Haile Selassie. Tako se je v krogu fantov porodila ideja, da bi za
nos potegnili Bohinjce. Dogovorili so se, da bo Tonček zaigral vlogo
Haileja Selassija.
Pri železniški upravi v Ljubljani so najeli
salonski vagon do Bohinja, v gledališču so si izposodili kostume, v
časopisu Slovenec pa objavili vest, da bo Bohinj obiskal abesinski neguš
s številnim spremstvom. Določili so celo svojega tiskovnega
predstavnika, ki je ogrnjen v belo ogrinjalo z beduinskim robcem na
glavi to vest nesel v uredništvo Slovenca, ki je potegavščini nasedlo.
Vest so povzeli še drugi časopisi.
Na Bledu je završalo od
zavisti, v Bohinju od veselja. Tisti petek, ki je bil napovedan v
časopisih, se je Orient Express ustavil v Lescah, kjer so njihov
salonski vagon odklopili in ga priklopili vlaku, ki je peljal do
Bohinja. V Bohinjski Bistrici ni bil na nogah samo ves Bohinj, ampak je
prišlo to čudo gledat pol Gorenjske. Med množico so se pojavila tudi
vprašanja, ali bo cesar s seboj pripeljal tudi svoj harem z nekaj sto
ženskami, saj naj bi imel vsak dan drugo. Množica je bila navdušena, ko
je "cesar" v burnusu, obrobljenim s hermelinom, stopil med vrata
salonskega vagona. K vagonu so pritekli železničarji v paradnih
uniformah ...
Nadaljevanje dela zgodbe si lahko preberite v zelo zanimivi knjigi Goljufive sanje iz cikla knjig pod skupnim naslovom Lipa zelenela je avtorja Bogdana Novaka.
Ime
Orient Express v svetu nosijo tudi restavracije (ena je pri nas v
Divači), ladje, vrtnice, lak za nohte ... Se pa krešejo mnenja, kdo ima
pravico do tega zvenečega in seveda tržnega imena.
Pa naj bo
dovolj potovanja v razkošju, ki naj ga v tem času zamenjata razkošje
ljubezni, poštenja, medsebojne solidarnosti in topel stisk rok.