četrtek, 5. julij 2012

Koper, Trst in druge pristaniške (stan)poti

Večerova objava, da se je slovensko-italijanska medvladna skupina s predstavniki evropske komisije dogovorila o ustanovitvi skupne družbe, ki bo začela priprave na gradnjo hitre železnice od Divače do Trsta, je v strokovnih krogih naletela na buren odziv

Koper, Trst in druge pristaniške (stan)poti
Boris Vugrinec
S klikom priblizajte sliko!

Matija Stepišnik, novinar

Večerova objava, da se je slovensko-italijanska medvladna skupina s predstavniki evropske komisije dogovorila o ustanovitvi skupne družbe, ki bo začela priprave na gradnjo hitre železnice od Divače do Trsta, je v strokovnih krogih naletela na buren odziv. Poznavalci neuradno ocenjujejo, da bi lahko pomenila usodno poškodovanje največje geopolitične prednosti Slovenije, predvsem pa lahko pomeni izjemno velik problem za Luko Koper. Uradno gre sicer za oživitev projekta, ki ga je Bruselj objavil in spodbudil že pred leti, obenem pa so za Večer na infrastrukturnem ministrstvu dejali, da je to povezavo Slovenija načrtovala že več let.

A dejstva so tudi naslednja: Italija si je dolgo prizadevala za zmanjšanje pomena koprskega pristanišča in posledično krepitev tržaškega in dogovor o progi Divača-Trst seveda lahko pomeni ravno to. Zakaj? Slovenija bo sedaj, kot kaže, namesto svojega pristanišča s ključnimi železniškimi omrežji prej pomagala povezala Trst. Italija je, ko gre za severnoitalijanska pristanišča, vedno želela ovirati oziroma zavlačevati gradnjo drugega tira Divača-Koper, obenem pa je želela intenzivirati izkoriščenost železnice Pontebanno, ki povezuje Italijo in Avstrijo. S tem se bo bistveno okrepila vloga in položaj tržaškega pristanišča, sploh če upoštevamo zadnje vesti, da je obenem drug tir Divača-Koper še očitno zelo daleč in v oblakih. Tržaško pristanišče bi tako imelo veliko prednost z neposredno povezavo na tako imenovani peti koridor, ki povezuje evropski jug in vzhod.

Eden od poznavalcev nam je dejal celo, da je slovenski pristanek na podobno slaba odločitev, kot je bila odločitev zadnje komunistične vlade, ki se je odločila za gradnjo avtoceste od Postojne proti Trstu in ne proti Kopru. Tudi s tem se je tržaška luka pomembno okrepila, obenem ji je omogočila konkurenčno prednost za to, da Koper prehiti. Tega v pristaniški dejavnosti vse bolj ogroža tudi Reka. In tudi Hrvaška že ima pripravljene načrte za dograditev železniške povezave Reke na peti koridor. Ali pri nas sploh vedo, kaj počno?