sreda, 5. marec 2014

Uporabnega dovoljenja za drugi tir ne bo pred letom 2022

Agencija RS za okolje (Arso) je sredi februarja izdala delno okoljevarstveno soglasje za projekt gradnje druga tira železniške proge Divača - Koper. Na infrastrukturnem ministrstvu so za STA pojasnili, da je po časovnih načrtih drugi tir tehnično mogoče zgraditi do sredine leta 2021, uporabno dovoljenje pa pridobiti do sredine leta 2022.

Zamisel o gradnji drugega tira Divača - Koper sega v sredino 90. let minulega stoletja, umestitev proge v prostor pa je vlada potrdila leta 2005. Nato so se zaradi sprememb načrtov in dolgotrajnega pridobivanja potrebnih zemljišč postopki zavlekli, vse skupaj pa je država za projekt porabila že približno 40 milijonov evrov.
Potem ko je usoda projekta lani nekaj časa celo visela v zraku, je minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel oktobra sporočil, da bo Slovenija šla v izvedbo izgradnje drugega tira. Slovenija ima po njegovem mnenju v Evropi izjemno strateško lego, vendar je treba vlagati v infrastrukturo, če želimo to izkoristiti. Drugi tir je pomemben tudi za razvoj Luke Koper, je povedal minister.

Arso je 13. februarja za drugi tir izdal delno odločbo oz. delno okoljevarstveno soglasje, in sicer zaradi vsebine odloka o razglasitvi naravnih znamenitosti in kulturnih spomenikov na širšem območju občine Sežana iz leta 1992, so pojasnili za STA.
Na infrastrukturnem ministrstvu pa so povedali, da je pogoj za izdajo celovitega okoljevarstvenega soglasja ter pogoj za sprejem sprememb državnega lokacijskega načrta sprememba občinskega odloka o krajinskem parku Beka v občini Hrpelje-Kozina ali sprejem ustrezne uredbe o naravnem spomeniku Glinščica ob italijansko-slovenski meji, ki jo pripravlja ministrstvo za kmetijstvo in okolje.
Trasa posega v naravne danosti
Na Arsu so povedali, da so že ob sprejemanju uredbe o državnem lokacijskem načrtu za drugi tir leta 2005 ugotovili, da njegova trasa posega v naravne danosti in da bo uničen del geomorfoloških in hidroloških značilnosti na zavarovanem območju, zato za ta majhen del še ni bilo mogoče izdati okoljevarstvenega soglasja.
Škodo zaradi predvidene okrnitve narave naj bi sanirali z izravnalnimi ukrepi. Obseg, način izvedbe in financiranje izravnalnih ukrepov je v skladu z državnim lokacijskim načrtom iz leta 2005 predmet sporazuma med infrastrukturnim in okoljskim ministrstvom, ki pa še ni bil sklenjen, so pojasnili na Arsu.
Sporazum usklajen a ga župan še ni podpisal
Kot pravijo na ministrstvu, je sporazum o nadomestnih ukrepih z občino Hrpelje - Kozina sicer usklajen, vendar ga župan te občine Zvonko Benčič - Midre še ni podpisal. Okoljevarstveno soglasje je pogoj za izdajo vodnega soglasja in posledično tudi za izdajo gradbenega dovoljenja.
Na Arsu so sicer opozorili, da je bila presoja vplivov na okolje opravljena za celotni potek trase drugega tira. Pokazala je, da ob upoštevanju vseh omilitvenih ukrepov negativnih vplivov med gradnjo in obratovanjem ne bo. Po sklenitvi sporazuma med infrastrukturnim in okoljskim ministrstvom bo lahko Arso izdal dopolnilno odločbo, med tem časom pa lahko investitor nadaljuje s postopki pridobivanja gradbenih dovoljenj za preostali del trase, so povedali.
Na ministrstvu so pojasnili, da so za potrebe gradnje že pridobili 99,41 odstotka zemljišč, potrebnih v skladu z osnovnim državnim lokacijskim načrtom. V veliki večini primerov so zemljišča pridobili sporazumno. V posameznih primerih, ko zemljišč niso mogli pridobiti na sporazumen način, pa so vložili zahteve za razlastitev in določitev odškodnine.

Do leta 2016 t. i. vlečni tir
Glede na to, v kakšni fazi so postopki za pridobitev gradbenega dovoljenja, je letos mogoče izvesti oddajo del ter začeti - in v letu 2016 dokončati - z izgradnjo izvlečnega tira. To je približno 1,2 kilometra dolg odsek pri Kopru, ki bo skupaj z nekaterimi drugimi dodatnimi ukrepi na obstoječi progi omogočil povečanje prevozne zmogljivosti obstoječega tira za čas do izgradnje drugega. Naslednje razpise na ministrstvu pričakujejo v naslednji finančni perspektivi v letu 2014 in 2015.
Po časovnih načrtih je drugi tir po mnenju ministrstva tehnično mogoče zgraditi do sredine leta 2021, uporabno dovoljenje pa po preizkusnem obratovanju pridobiti sredi leta 2022.
Projekt ocenjen na slabo milijardo in pol evrov
Ocena investicije, ki izhaja iz predloga investicijskega programa po izdelanem projektu za gradbeno dovoljenje, znaša 1,29 milijarde evrov po stalnih cenah v lanskem aprilu, po tekočih cenah, ki upoštevajo dinamiko izgradnje, pa 1,41 milijarde evrov. Sofinanciranje je predvideno iz kohezijskih skladov v naslednji finančni perspektivi, so zapisali na ministrstvu.
Omerzel je oktobra lani sicer dejal, da se mu zdi investicija, ocenjena na 1,4 milijarde evrov, previsoka. "Po vseh informacijah, ki jih imamo, si upam trditi, da se da drugi tir narediti za pol te cene," je dejal in napovedal recenzijo kompletne projektne dokumentacije.
Kot so še povedali na ministrstvu, je trenutno v pripravi razpis za izvedbo recenzije, katere namen je preučiti možnosti za tehnično in finančno optimizacijo projekta.