"Iskati je treba načine, kako tiste, ki so dolga leta 'krvaveli' za SŽ, pripraviti do tega, da bodo z nekim pozitivnim pristopom in občutkom hvaležnosti iz sistema odšli," je za MMC dejal Damjan Rak.
Predsednik Sindikata železniškega prometa priznava prezaposlenost, ki bi jo lahko zmanjševali na socialno vzdržen način. Kot je sporočil na tiskovni konferenci, iščejo rešitve zagotavljanja socialne in ekonomske varnosti. Hkrati je Rak izrazil upanje, da v prihodnjih šestih mesecih stavke ne bo, ob tem pa spomnil na stavko, ki so jo delavci zamrznili novembra lani. Dejal je še, da so v zadnjem letu in pol vse napore usmerili v to, da se ne bi dogajale travmatične zgodbe za posameznike, podjetja, državo in državljane. Stečaj ni nikogaršnji cilj, meni.
Po Rakovih besedah je sanacija nujna. Dodaja, da se tega vsi v tem procesu, torej država, uprava in socialni partnerji, zavedajo. Priznava, da so bile pri korakih v to smer narejene tudi napake. "Smo pa vsi na te napake pripravljeni opozoriti in jih tudi sanirati. Brez napak pa v tako velikem sistemu pač ne gre," je povedal v pogovoru za MMC. V kriznih časih je po njegovih besedah vse bolj jasno, da so železnice na robu, delodajalec in lastnik pa naj dogovor glede varčevalnih ukrepov ne bi uresničila.
"Treba je poiskati socialno vzdržne rešitve"
Kot nam je razložil, je treba iskati predvsem socialno vzdržne rešitve, ki bodo zagotovile, da se bo podjetje kadrovsko saniralo na način, da bo čim manj ali pa nič reševanja delavcev "na neke trde variante".
Pri poslovnanju je po mnenju Raka treba izkoristiti strokovnjake, ki na Slovenskih železnicah zagotovo so. V finančnem smislu od države pričakuje, da bo po dvajsetih letih vendarle spremenila odnos do družbe in da ta ne bo več žrtev proračunskih preigravanj. "Seveda pa je odgovornost tudi na strani podjetja in zaposlenih," je dodal. Zdaj se pogajajo glede novega dogovora, ki naj bi med drugim določal, da se vodilni zavežejo, da bodo predvideni poslovni rezultat dosegli oziroma bodo zanj zastavili svoj položaj. Več o dogovoru bo znano do konca meseca.
Ker trenutno poteka iskanje svetovalca za sanacijo, smo Raka povprašali o zgornji meji honorarja, ki bi ga lahko svetovalec dobil. Zneska plačila Rak ni mogel napovedati, pravi pa, da o tem niti ni razmišljal. Meni, da je bolj pomembno, kaj ta svetovalec prinaša. Poudaril je, da mora imeti izbrani kandidat izkušnje na tem področju, kar pomeni, da je v podobnih zadevah že sodeloval. Hkrati bo moral v kratkem času spoznati specifike Slovenskih železnic, ki po njegovih besedah zagotovo niso enake kot v preostalih železnicah po Evropi.
Izglasovani zaupnici Sveta delavcev SŽ-ja predsedniku Sveta delavcev Silvu Berdajsu in delavskemu direktorju Albertu Pavliču sta po njegovem mnenju dokaz, da ne onadva ne sindikati niso pripravljali seznamov čakajočih delavcev.
Dvajset let sindikata
Sindikat železniškega prometa je 22. januarja 1990 ustanovila skupina vlakovnih odpravnikov, operativnih pomočnikov in dispečerjev z vse Slovenije. Do leta 2002 se je sindikat imenoval Neodvisni sindikat vlakovnih odpravnikov Slovenije.
Rak je ob tej priložnosti poudaril, da je prehojena pot prinesla mnogo težav, ki so jih reševali in rešili, vendar tudi take, ki jih niso uspeli rešiti. Kljub temu po njegovem mnenju rezultati kažejo, da je bila prehojena pot uspešna in da zastavlja smernice za uspešno delovanje še naprej. Hkrati je Rak omenil še stavke, ki so bile izvedene v tem času, in sicer v letih 1994, 1997, 2001 in 2005. Tega orožja oziroma orodja se po Rakovih besedah ne izogibajo, a si ga tudi ne želijo.