ponedeljek, 18. januar 2010

"Sanacija železnic - projekt, kakršnega še ni bilo"


O izgubah poročamo že leta, uprave in nadzorni sveti prihajajo in odhajajo, promet upada, 10.000 zaposlenih je pred stečajem rešila vlada. Slovenske železnice. Kdaj bo bolje?

"Naslednji prometni minister bo moral biti minister za železnice," je ob pregledu mandata prejšnje vlade dejal nekdanji minister Radovan Žerjav. Železniška infrastruktura je bila praktično 50 let zapostavljena, vsa leta po osamosvojitvi pa se je vlagalo izključno v gradnjo cest. Železnice so zdaj v tako slabem stanju, da se z njimi zadnje mesece ne ukvarja le prometni minister Patrick Vlačič, ampak tudi premier Borut Pahor.

Izguba se iz leta v leto veča
V zadnjem letu so namreč železnice podvojile izgubo, in ko so k 45 milijonom evrov "svežega" minusa prišteli še druge dolgove, se je konec leta številka povzpela na več kot 80 milijonov evrov izgube in 350 milijonov najetih posojil. Pred stečajem je družbo rešila vlada, ki je za rešitev kratkoročnih težav namenila 34 milijonov evrov, s katerimi bodo pokrili izgubo v potniškem prometu.

"Slovenske železnice so v izredno težkem položaju, hkrati pa je to za Slovenijo tako strateško pomembna družba, da mora biti država kot lastnica pri njenem upravljanju in sanaciji še dodatno pozorna in ravnati kot odgovoren gospodar," so za MMC zatrdili na prometnem ministrstvu. Politika je tako sanacijo družbe vzela neposredno v svoje roke, saj je v ponedeljek začel delovati usmerjevalni odbor, ki ga vodi minister Vlačič.

Za pomoč hočejo mednarodnega strokovnjaka
Sanacija SŽ-ja je namreč po trditvah prometnega ministrstva "izjemno zahteven projekt, kakršnega v Sloveniji še ni bilo". Da bi bil izveden uspešno, želijo pridobiti sposobnega svetovalca, ki ima izkušnje s sanacijami železniških sistemov in je v zadnjih desetih letih uspešno končal vsaj dva projekta reorganizacije sistema železnic v Evropi. Takšne so zahteve, objavljene v mednarodnem razpisu, s katerim iščejo pravega človeka.

Koliko so mu pripravljeni plačati, niso določili, saj se bo o svoji ceni pogajal vsak prijavljen kandidat posebej. V odboru, ki bo pripravil in usmerjal sanacijo te zadolžene družbe posebnega pomena, pa bodo ob izbranem strokovnjaku in ministru še generalni direktor Slovenskih železnic Goran Brankovič, delavski direktor Albert Pavlič, predsednik nadzornega sveta SŽ-ja Andrej Godec, predstavnika delavcev Silvo Berdajs in Damjan Rak ter predstavnica ministrstva za finance Alenka Bratušek.

Mura in SŽ: ministrstvo vidi veliko razliko
Prve ukrepe so torej že začeli izvajati. Vlada je železnicam namenila svež kapital, na čakanje pa so poslali prvih več kot 1.000 delavcev, ki jim bodo sledili še drugi. Stečaju so se na ta način izognili, ob tem pa se nehote postavlja vprašanje, kako to, da se je država odločila dati denar, medtem ko je pred meseci murskosoboško Muro pustila propasti, da se je izluščilo zdravo jedro, ki bo nadaljevalo delo.

"Potrebno je vedeti, da gre za zelo različni situaciji. Slovenske železnice so družba posebnega pomena, saj izvajajo gospodarske javne službe, ki pomenijo servis za veliko število ljudi in gospodarstva," odgovarjajo na ministrstvu. Dodajajo tudi, da bi se ob stečaju železnic na državo v trenutku zgrnilo okrog 250 milijonov evrov dolgov, ki so zavarovani z državnimi poroštvi, kar bi pomenilo povečanje proračunskega primanjkljaja. Ker bi upniki začeli prodajati tista osnovna sredstva, ki so nujna za naš železniški sistem, bi stečaj za državo predstavljal veliko nevarnost in hkrati ustvarjal priložnost za tuje gospodarske subjekte, so še prepričani.

Po sanaciji družbe še obnova infrastrukture
V prihodnjih mesecih bo tako najprej na vrsti sanacija družbe, nato reorganizacija in vlaganje v infrastrukturo ter razvoj. Ker je avtocestni križ v Sloveniji končno zgrajen, se začenja dolgotrajen projekt investicij v železniško infrastrukturo. Zdajšnja namreč ne omogoča hitrega transporta potnikov in tovora. V tem letu se bodo tako lotili prve faze gradnje nove proge Koper–Divača, posodobitve ljubljanskega železniškega vozlišča ter gradnje drugega tira na progi Maribor–Šentilj in Ljubljana–Jesenice. Elektrificirali oziroma modernizirali bodo tudi progo Pragersko–Hodoš.

Postajališča za potniški promet nameravajo posodobiti in dograditi nova, uredili pa bodo zunajnivojske dostope na perone, ki bodo pripomogli k večji varnosti. "Posodobitev prog bo omogočala povečanje hitrosti in skrajšanje potovalnih časov," še zatrjujejo na ministrstvu za promet. Ali bodo s tem prišli tudi boljši časi za železnice, pa bomo videli.