Znameniti openski tramvaj, ki povezuje Trst in Opčine že od daljnega leta 1902, je po dveh letih na vsesplošno veselje Tržačanov kot tudi Opencev pa tudi številnih turistov znova začel voziti.
“Čudovito je, u, madona, kako smo contenti (srečni, op. a.), si videla, koliko ljudi se je zbralo, da bi pospremilo tramvaj,” navdušenja na slovesnosti na trgu Oberdan v Trstu ni mogla skriti ena izmed obiskovalk, ki se je s tramvajem vozila neštetokrat, ko se je odpravila na Kras: “Upajmo, da bo tokrat vse v redu, da bo trajalo ...”
Množica ljudi se je zbrala v Trstu, pa tudi na več postajah do končne postaje na Opčinah, da bi znamenitemu tramvaju zaželeli srečno pot. Obrazi obiskovalcev, ki so se za to priložnost oblekli pražnje, so jasno kazali ponos in veselje ob oživitvi enega izmed simbolov mesta Trst, ki vozi že več kot 112 let.
Na začetku so ga uporabljali le premožnejši meščani, da bi se odpeljali na Kras ali v svoje vile na Opčine na oddih, pozneje je postalo nepogrešljivo prevozno sredstvo za vse, od šolarjev do delavcev. Tramvaj ima izreden zgodovinski in transportni pomen za Trst, danes pa je predvsem pomembno turistično prevozno sredstvo, ki nam omogoča edinstveno izkušnjo.
Slovesnost se je začela ob 17.30, niti nekaj dežnih kapelj ni uspelo pregnati veselja z obrazov zbranih obiskovalcev, ki so z velikimi ovacijami pospremili besede predstavnikov tržaške občinske uprave, med njimi je največji aplavz požel tržaški župan Roberto Cosolini, ki je po začetni zahvali vsem, ki so v zadnjih dveh letih, odkar tramvaj ni vozil, pokazali veliko zavzetost za ponovno vzpostavitev – da je za Tržačane in Opence tramvaj svetinja, dokazuje tudi peticijaRešimo openski tramvaj tržaškega časnika Il Piccolo izpred nekaj mesecev, pod katero se je v le nekaj dneh podpisalo več kot 10.000 ljudi - dejal, da je “oživitev” tramvaja znak optimizma in zagona gospodarstva kljub kriznim časom: “To razumem kot znak optimizma za mesto, pokazali smo, da lahko v teh kriznih časih vidimo tudi lepe stvari. To je znak za ponovni zagon, kar kažejo tudi spodbudni turistični rezultati za mesto Trst v letu 2014, vse več je tudi velikih podjetij, ki želijo vlagati v Trst. Pripravljen sem staviti, v svetlo prihodnost Trsta lahko verjamemo, kar dokazuje tudi tramvaj – če se je njemu uspelo vrniti na progo, lahko uspe tudi Trstu ... Uspemo lahko vsi mi, in to na vseh področjih.”
Giovanni Longo iz Trieste Trasporti, ki skrbi za prevoze v Trstu, se je želel zahvaliti vsem, ki so se trudili, da dela opravijo čim hitreje – v šestih mesecih so tako naredili izjemno težka dela, pove in doda: “To praznovanje smo združili s praznovanjem na Opčinah, da bi pokazali pomembnost te povezave za obe mesti.” Še ena izmed govornic je dejala: “Danes je dan za praznovanje, saj smo vsi meščani, ne glede na naše vloge, nestrpno pričakovali, da tramvaj spet začne delovati, saj smo nanj zelo navezani. Obenem pa sem srečna, ker bo tramvaj, pomemben člen za razvoj turizma na območju, začel voziti v turističnem obdobju.”
Po prerezu traku ob “krstni” vožnji se je tramvaj z izbrano druščino na krovu ob velikih aplavzih in zvokih orkestra odpeljal proti Opčinam. Slovesnost se je nadaljevala na postaji v Cologni, kjer se je tramvaj, ki je krenil iz Trsta, srečal s starodobnim tramvajem, ki je na progi peljal pred 112 leti. Pridružil se je še en “modernejši” tramvaj, trojico so po poti s trobljami pozdravili mimoidoči vozniki avtomobilov in motorjev, pozdravi na vsakem koraku, na končni postaji pa je množica ljudi z navdušenjem pričakala karavano tramvajev: “Končno, dolgo smo te čakali,” je bilo slišati iz množice, za katero je petek predstavljal pravi praznik, še posebej za Opence, saj se je tramvaj vrnil med Openskimi poletnimi večeri, ko na Opčinah poteka kup prireditev in praznovanj. Na koncu sta sledila zdravica in zaključek večera s skladbo Openski tramvaj (El tran de Opcina) tako v slovenskem kot v italijanskem jeziku.
Tramvaj bo začel obratovati v nekaj dneh
Slovesna vožnja je prva po dveh letih mirovanja – openski tramvaj ni vozil od 2. septembra 2012, ko se je nazadnje iztiril. Tržaške oblasti so se takrat po številnih nesrečah - krivec za številne okvare in nesreče openskega tramvaja naj bi bila programska oprema, ki upravlja elektronski del posameznih tramvajev - odločile, da je treba celoten sistem proge temeljito obnoviti. Obnova se je zavlekla zaradi pomanjkanja denarja – popravilo je stalo milijon evrov - pridobiti so morali denar za obnovo vzpenjače, električne napeljave in skupno 1400 metrov proge - pa tudi zaradi pridobivanja različnih dovoljenj.
Zdaj se čaka še na ureditev zadnjih birokratskih zadev, ki naj bi bile urejene v nekaj dnevih, ko se bodo z znamenitim tramvajem lahko zapeljali tudi »običajni« meščani in turisti. Vozni red še ni objavljen, pred nesrečo pa je tramvaj vozil vsakih 20 minut od 7. do 20. ure. Vožnja je trajala približno 20 minut, vsi tisti, ki so se kdaj zapeljali s tramvajem pa vedo, da predstavlja edinstveno izkušnjo, pot se vije med strmimi tržaškimi ulicami, s katerih se odpira čudovit razgled na tržaški zaliv.
Ob ponovni vzpostavitvi proge so se znamenitemu prevoznemu sredstvu poklonili tudi s posebno razstavo zgodovinskih razglednic o tramvaju, ki so jo lahko ogledate na Opčinah. Ob tej priložnosti pa je izšel tudi zemljevid, ki izletnikom in kolesarjem ponuja različne poti po tržaški okolici.
Tramvaj do Sežane?
Zaplesti se v pogovor s Tržačani ni težko, kar dokazujejo tudi štiri gospe, ki so, potem ko se je tramvaj odpeljal proti Opčinam, še dolgo obujale spomine na tramvaj. Vse, ena čez drugo, hitijo razlagati, da kako lepa “fešta” je bila, da so vesele, ker tramvaj spet vozi, ena izmed njih v italijanskem jeziku pove, da je pred 50 leti svojega sina vsak dan vozila v šolo prav s tramvajem, medtem druga gospa zraven "preklopi" na hrvaški jezik: “Govorila bom po hrvaško, ti povej po slovensko, razumem,” pove na kratko gospa, ki pove, da ni izvirna “trieština”, da prihaja iz Zadra, ampak, da tu živi večino svojega življenja:“Največja vrednost tega mesta je tram di opicina, vsak meščan ima rad svoje mesto, temelj tega mesta pa je prav tramvaj. Vesela sem za ta dogodek, vsak kdor je pravi “trieštin” je vesel zaradi tramvaja, to tudi za Opčine pomeni veliko.”
Zaplesti se v pogovor s Tržačani ni težko, kar dokazujejo tudi štiri gospe, ki so, potem ko se je tramvaj odpeljal proti Opčinam, še dolgo obujale spomine na tramvaj. Vse, ena čez drugo, hitijo razlagati, da kako lepa “fešta” je bila, da so vesele, ker tramvaj spet vozi, ena izmed njih v italijanskem jeziku pove, da je pred 50 leti svojega sina vsak dan vozila v šolo prav s tramvajem, medtem druga gospa zraven "preklopi" na hrvaški jezik: “Govorila bom po hrvaško, ti povej po slovensko, razumem,” pove na kratko gospa, ki pove, da ni izvirna “trieština”, da prihaja iz Zadra, ampak, da tu živi večino svojega življenja:“Največja vrednost tega mesta je tram di opicina, vsak meščan ima rad svoje mesto, temelj tega mesta pa je prav tramvaj. Vesela sem za ta dogodek, vsak kdor je pravi “trieštin” je vesel zaradi tramvaja, to tudi za Opčine pomeni veliko.”
S tramvajem sem se sama tudi večkrat zapeljala, avtomobil smo po navadi pustili kar na Opčinah, in se s tramvajem spustili do Trsta. To je stalno do ukinitve tramvaja počela tudi hčerka ene izmed sogovornic, ki se pripelje iz Ljubljane na “šoping” in izlet v Trst. “Lepa roba je tale naš tramvaj, najstarejši v Evropi, pravijo ... Prekrasni, lepi občutki naju prevevajo, prišli sva iz Proseka, da bi videli “fešto,” dodata v slovenskem jeziku dve gospe, ki se ob ponovni vzpostavitvi proge najbolj veselita za prijatelje in znance, ki živijo na pol poti med Trstom in Opčinami: “So ljudje, ki živijo vmes, kjer ne vozijo avtobusi, tako da jim je v tem času edino prevozno sredstvo predstavljal avtomobil. Zdaj so olajšani, ker se je vrnil tramvaj.”
Na koncu dodata, da upata, da se zgodba o tramvaju tukaj ne končuje: “Že po starem so pravili ljudje, da bi povezali Trst in Opčine do Briščikov, pa tudi do meje, do Fernetičev, pa tudi do Sežane. To bi bilo res super, saj je povezava tu zelo slaba.” Morda pa, nekega dne, se gospe pogledata in se nasmejeta druga drugi ...