Slovenija v več točkah ne spoštuje evropske zakonodaje na
področju železniškega prevoza, je odločilo sodišče EU-ja. Slovenijo je
namreč tožila Evropska komisija.
Sodišče EU-ja v
Luksemburgu je v primeru tožbe Evropske komisije proti Sloveniji zaradi
kršenja evropske železniške zakonodaje, vložene decembra 2010,
presodilo, da Slovenija v več točkah ne spoštuje evropske zakonodaje na
področju železniškega prevoza. A nekatere očitke komisije je zavrnilo.
Evropska komisija je v tožbi Sloveniji očitala, da ne spoštuje
evropske direktive o razvoju železnic, katere cilj je zagotoviti
pravičen in enakopraven dostop do železniške infrastrukture. Ta
železniška zakonodaja med drugim določa, da je treba "bistvene funkcije"
prenesti na organe ali podjetja, ki sami ne zagotavljajo prevoznih
storitev v železniškem prometu. Med temi funkcijami je dodeljevanje
vlakovnih poti prevoznikom v železniškem prometu, torej dodelitev
časovnih okvirov za vožnjo vlakov na delu železniškega omrežja.
Prevoznik ne sme sam odločati o vlakovnih poteh
V
tem kontekstu je komisija Sloveniji najprej očitala, da ni izpolnila
svojih obveznosti, saj upravljavec slovenske infrastrukture, ki opravlja
tudi storitve železniškega prevoza, sodeluje pri pripravi voznega reda
omrežja in zato pri funkciji dodeljevanja vlakovnih poti ali
infrastrukturnih zmogljivosti. Sodišče je opozorilo, da v skladu z
omenjeno direktivo odločanje o dodeljevanju vlakovnih poti skupaj z
opredelitvijo in oceno razpoložljivosti sodi med bistvene funkcije. Iz
tega je sklepalo, da se prevozniku v železniškem prometu ne smejo
zaupati vsa pripravljalna dela za sprejetje takih odločitev. Ker je
sodišče presodilo, da je v Sloveniji to podano, je sprejelo očitek
komisije.
Po drugi strani pa je sodišče opozorilo, da vodenja
prometa ni mogoče šteti za bistveno funkcijo in je lahko torej zaupano
upravljavcu infrastrukture, ki je tudi prevoznik v železniškem prometu,
kot je v Sloveniji.
Slovenija ni spodbujala upravljavca, naj zniža stroške
Poleg
tega je komisija zatrjevala, da Slovenija ni sprejela ukrepov za
spodbujanje upravljavca infrastrukture, da zniža stroške zagotavljanja
infrastrukture in višino uporabnin za dostop niti ni vzpostavila načrta
izvedbe za prevoznike v železniškem prometu in upravljavca
infrastrukture, ki bi bil v skladu z zahtevami prava Unije. Prav tako je
komisija podala očitek glede izračuna uporabnine za minimalni dostop do
železniške infrastrukture.
V povezavi s tem je sodišče poudarilo,
da trditve Slovenije temeljijo le na spremembah njene zakonodaje,
sprejetih po roku, določenem v drugem opominu ali obrazloženem mnenju,
ki ga je komisija leta 2009 naslovila nanjo. Takih sprememb pa sodišče
ne sme upoštevati, zato je ugotovilo utemeljenost očitkov komisije.
Ker sta komisija in Slovenija s svojimi predlogi uspeli samo deloma, vsaka nosi svoje stroške, so še pojasnili na sodišču.