petek, 8. avgust 2025

[AT-GKB] GKB prvič upravlja električne vlake

 Začetek obratovanja polne dolžine hitre proge Koralmbahn prinaša spremembe ne le za ÖBB, temveč tudi za GKB (Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb GmbH), prevoznika, ki deluje predvsem na Štajerskem, vendar je v 100-odstotni lasti avstrijske države. Do sedaj je na primestnih vlakih, ki vozijo jugozahodno od Gradca, uporabljal predvsem dizelsko-motorne vlake GTW 2/8. Od leta 2010 lahko primestni vlaki GKB uporabljajo novi, 1,5 km dolg predor Hengsberg na odseku Weitendorf - Wettmannstätten proge S6 Graz - Wies-Eibiswald, ki je takrat obratoval le začasno z enim tirom in brez nadzemne linije, vendar je to primestnim vlakom omogočilo, da so potovalni časi skrajšali za 15 minut.

Foto: GKB


Omenjeni odsek bo od letošnje jeseni zagotovo postal del visokotlačne železnice Koralmbahn, zato se mora GKB pripraviti na električni pogon na progi S6 in z vlaki, ki lahko obratujejo samo po sistemu ETCS. Da bi hitro rešil to potrebo, je GKB od DB kupil 21 dvonadstropnih vagonov generacije Dosto 2003, ki jih je izdelal Bombardier Transportation, vključno s pogonskimi prikolicami za nizkopodni vhod. GKB bo te vagone postopoma posodobil in spremenil njihovo notranjost. Za vleko bo služilo sedem Vectronov, najetih od skupine LTE, v kateri ima GKB 50-odstotni delež. Ti vlaki bodo nameščeni izključno na progi S6, natančneje šest garnitur na dan.

Da bi bila električna vleka uporabna vzdolž celotne dolžine proge in zunaj Koralmbahna, je bil v prvi fazi elektrifikacije omrežja GKB odsek Wettmannstätten (na Koralmbahnu) - Wies-Eibiswald opremljen z vozno mrežo. Na progah S61 in S7, ki ne vozita po visokotlačni progi (HSL), bo obratovanje še naprej zagotavljalo prvotno dizelsko-motorno-motorno vozilo (DMV), vendar bo tudi tukaj prišlo do spremembe. Za prihodnje obratovanje v električni vleki po celotnem omrežju je GKB že začel postopke za pridobitev 28 novih EMU, potekajo pa tudi spremembe infrastrukture, potrebne za prehod na obratovanje električnih vlakov. Vse storitve GKB naj bi bile od decembra 2029 v celoti v električni vleki, skupno je za elektrifikacijo namenjenih približno 133 km prog.

V ponedeljek, 4. avgusta 2025, se je za celotno Zahodno Štajersko in za GKB zgodil zgodovinski dogodek, saj je na GKB prvič vozil električni vlak v redni potniški liniji. To se je zgodilo po 165 letih parnih in dizelskih vlakov, ko je vlak 7352 linije S6 železniške železnice S-Bahn Steiermark točno po voznem redu ob 04.58 zapustil Wies-Eibiswald in prek postaj Deutschlandsberg Stadt in Wettmannstätten z nadaljnjimi postanki v Hengsbergu, Werndorfu, Gradcu Puntigam in Gradcu Don Bosco točno po voznem redu ob 06.07 prispel na postajo Graz Hbf.

Barbara Kleinert, direktorica GKB, je povedala: »Uporabljali bomo dvonadstropne vlake brez ovir in s klimatsko napravo. Zaenkrat bo linija S6 še naprej obratovala po veljavnem voznem redu, od 14. decembra 2025 pa bo storitev znatno razširjena. Nato bo začela obratovati Koralmbahn, ki bo ponujal novo linijo na dolge razdalje od Dunaja prek Gradca in zahodne Štajerske do Koroške.«

Da bi regijo povezali s to mednarodno prometno osjo in hkrati v celoti izkoristili javni prevoz, bo Štajerska razširila ponudbo mestne železnice (S-Bahn) in avtobusa RegioBus. Poleg tega bo reorganizacija storitve znatno izboljšala povezavo z vlaki na dolge razdalje na glavni postaji v Gradcu. GKB bo tako postal najpomembnejši »dobavitelj« potnikov za Koralmbahn iz železniškega, avtobusnega in mikrojavnega prevoza.