četrtek, 31. julij 2025

[BEL-SNCB/CAF] SNCB je potrdil CAF kot prednostnega ponudnika za dobavo nove flote

 23. julija 2025 je bilo objavljeno, da je upravni odbor SNCB na podlagi resolucije državnega sveta potrdil CAF kot prednostnega ponudnika za razvoj, proizvodnjo in dobavo vlaka tipa AM30. Tako je prvotna razvrstitev ponudb CAF, Siemens Mobility in Alstoma ostala nespremenjena.



V skladu s tem je bilo odobreno nadaljevanje postopka javnega naročanja s CAF s ciljem sklenitve okvirnega sporazuma. Okvirni sporazum zajema največji obseg enot 170.000 mest, z začetno osnovno obveznostjo v vrednosti 1,7 milijarde EUR (enote za 54.000 mest), odvisno od končne dodelitve pogodbe. Z opcijami bi se vrednost pogodbe lahko povečala na skupno 3,4 milijarde EUR. Osnovna pogodba vključuje 180 enot, okvirna pogodba pa do 600 enot. Dobave naj bi se izvedle med letoma 2029 in 2034.

Konec leta 2022 je SNCB objavil razpis za 12-letni okvirni sporazum, ki bi zajemal dobavo vlakov s hitrostjo 160 km/h, s katerimi bi nadomestili velik del starejšega voznega parka z enotno floto električnih in bemu vlakov (EMU). Novi vlaki AM30 so namenjeni uporabi na primestnih/lokalnih (S/L) in medkrajevnih (IC) progah, prilagojenih za prevoze z visoko ali nizko zmogljivostjo. Vsak EMU bo imel tri vagone, skupne dolžine 80 m. Dolžina BEMU vlakov se bo razlikovala glede na njihovo uporabo. EMU vlaki bodo imeli največjo hitrost 160 km/h, medtem ko morajo biti BEMU vlaki, ki delujejo na baterijski pogon, sposobni voziti do 120 km/h. Vse enote morajo biti sposobne delovati pod enosmerno napetostjo 3 kV in 1,5 kV ter morajo imeti dovoljenje za obratovanje v Belgiji, na Nizozemskem, v Franciji in Nemčiji.

Družba CAF je bila 28. februarja 2025 izbrana kot prednostni ponudnik. Operater je dejal, da je špansko podjetje ponudilo najboljše razmerje med ceno in kakovostjo, saj je njegova ponudba višje kakovosti premagala ponudbo z nižjo ceno. Posledično so se v belgijskih medijih in politiki (vključno z Alstomom) pojavile kritike. Trdili so, da bi moral SNCB dati prednost lokalni proizvodnji, saj ima Alstom tovarne v Bruggeu in Charleroiju, da bi se izognil morebitnemu vplivu na delovna mesta v Belgiji. SNCB je pojasnil, da v skladu s predpisi EU o javnih naročilih ni mogoče upoštevati zahtev lokalne proizvodnje in da je bil postopek izbora popolnoma pregleden, v skladu s specifikacijami razpisa.

Belgijski državni svet je aprila 2025 po pravni pritožbi Alstoma začasno ustavil odločitev SNCB, saj je domneval, da SNCB ni jasno opredelil meril za ocenjevanje tehnične kakovosti ponudb, s čimer je kršil zahteve glede preglednosti postopkov javnega naročanja. Zdaj pa je bila odločitev SNCB potrjena kot veljavna.

Družba SNCB je izdala naslednjo izjavo: »Pogodba o opravljanju javnih storitev za obdobje 2023–2032, podpisana z belgijsko državo decembra 2022, določa, da bo do konca tega obdobja obnovljenih 50 % voznega parka družbe SNCB, zlasti zaradi pričakovane rasti števila potnikov, izboljšanja udobja strank in zamenjave starajočega se voznega parka z bolj prilagodljivim in energetsko učinkovitim voznim parkom.«

Pravočasna dobava novih vlakov je v tem kontekstu izjemnega pomena. Decembra 2022 je upravni odbor odobril merila za izbor in oddajo naročila ter objavil evropski razpis za okvirno pogodbo za dobavo novih enot, vključno s 54.000 sedeži kot del začetnega naročila. Vlaki morajo potnikom nuditi vse potrebno udobje, vključno z neodvisnim dostopom za osebe z omejeno mobilnostjo, mirnimi conami, informacijskimi zasloni, povezljivostjo in zadostnim prostorom za kolesa. Naročilo vključuje tudi vlake na baterije, ki naj bi sčasoma nadomestili sedanje dizelske motorne enote.

Potem ko je Državni svet 28. februarja začasno ustavil svojo odločitev o imenovanju družbe CAF za prednostnega ponudnika, se je upravni odbor 23. julija 2025 odločil, da ponovno potrdi CAF kot prednostnega ponudnika na podlagi obrazložitve, ki upošteva odločitev Državnega sveta.

Upravni odbor je ugotovil, da ponudbe, ki so jih predložili vsi trije ponudniki, omenjajo uporabo lokalnih ponudnikov storitev. Upravni odbor to ceni in poziva izbranega ponudnika, naj izkoristi to možnost. Upravni odbor je v okviru tekočih pogovorov z izbranim ponudnikom z namenom končne odločitve o dodelitvi naročila naročil vodstvu naročil, naj od CAF zahteva potrditev, da so njegove dejavnosti skladne z mednarodnim pravom in človekovimi pravicami.